• Anonym (Orolig)

Dela upp vårdnaden 2 åring?

Jag har precis skrivit på ett hyreskontrakt med i flytt i april. 
    Saken är den att min nya bostad ligger 10 mil från där vi bor nu. 
    Vi flyttade hit för nåt år sen. Ingen av oss känner någon här,  jobbar här eller har nån anknytning hit där vi bor nu.
    För mig var det självklart att bo närmare städerna då det varken finns vidare jobb eller boendemöjligheter här. 

Det kan ju dock ställa till  det när man ska ha gemensam vårdnad? 

Jag vill att vårt barn mestadels ska bo med mig. Hen är på pass liten(2år) och dessutom är hen ganska mamig överla så för mig är det självklart att hen ska vara skriven hos mig, bo mest med mig men ha regelbundet umgänge med pappa.
    Han är en bra pappa på sått och vis, älskar vårt barn otroligt men jag anser han är väldigt passiv och har svårt att hålla koll på mycket av det praktiska vardagsbestyret. Därför känns det bäst för mig att barnet bor mest hos mig.

Pappan kommer högst troligen bosätta sig närmare men det dröjer säkert lite.

Hur hade ni fördelat upp umgänget?

Kan tillägga att vi inte kan kommunicera ordentligt och bara jag nämnder såna här saker så menar han på att han ska ha barnet osv.(ser det mest som ett sätt att straffa mig/rädsla för att jag ska ta barnet ifrån honom, vilket jag absolut  inte vill).
    Undrar även om jag kan få konsekvenser av att flytta så pass långt iväg?
    Har dock inget alternativ men undrar ändå.

• Svar på tråden Dela upp vårdnaden 2 åring?
  • Tow2Mater

Har ni gemensam vårdnad idag kan du ju inte flytta barnet mot hans vilja.

Har du 10 mil resväg till jobbet idag? Eller går det inte att flytta dit du jobbar?

• Tow2Mater

I en annan tråd gavs forslaget att skaffa en lägenhet och ni föräldrar turas om att bo Vv i huset med barnen. Kanske skulle funka for er?

• Anonym (X)

Harni gemensam vårdnad får du inte flytta barnet utan andra förälderns medgivande.

• Anonym (E)

Som de andra säger, du får INTE ta med barnet för då begår du ett brott! Pappan kan stämma dig på vårdnaden om det vill sig illa.

Jag har svårt att tro att det inte finns en bostad inom tio mil från där ni bor nu. Hur säker är du på att pappan verkligen ska flytta efter? Varför inte låta honom ha barnet till dess om du är så säker?

Om ni bor tio mil ifrån varandra så kan du glömma det där med umgänge iaf, den som inte är boendeförälder kommer att träffa barnet varannan helg om allt funkar som det ska.

Du påstår att du inte vill ta barnet ifrån pappan men det är exakt det du gör om barnet bor hos dig, förutom att du som sagt begår en brottslig handling.

Boka samarbetssamtal via Familjerätten och prata om saken. Ska pappan flytta till den staden också? Accepterar han att barnet bor hos dig till dess? Och fundera igen riktigt noga på om du verkligen inte har någon möjlighet att bo kvar på orten där ni är nu. Jag köper inte din förklaring om att det verkligen inte finns några alternativ.

• Anonym (000)

Så små barn brukar man ju ha rätt tätt umgänge med så det här behöver du noga tänka över innan du flyttar. 

• Anonym (000)

Du kanske redan vet, men om inte, så funkar det så att om du anmäler flytt för dig och barnet, så får pappan brev om detta där han ska ge medgivande eller inte. Går han inte med på att barnet skrivs på din nya adress, så kommer skatteverket göra en utredning. Har ni gemensam vårdnad och det inte finns någon väldigt specifik orsak till varför barnet inte kan vara skrivet hos pappan som bor kvar, så kommer barnet skrivas hos pappan, eftersom de utgår från barnets ursprungsadresser. 

Så,  antingen ser du till att pappan skriver under medgivande så att du vet att det här kommer funka, eller så behöver du tänka ett varv till. 

• Anonym (X)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-25 17:16:17 följande:
    Nej jag tänker ju inte ta barnet mot pappans vilja som alla här verkar tror. Herregud. 
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-25 12:10:28 följande:

Undrar även om jag kan få konsekvenser av att flytta så pass långt iväg?

Vad menar du med detta?
  • Anonym (Eldies)

Du riskerar att inte bli boendeföräldern om du flyttar. Det räcker med att pappan inte godkänner barnets adressändring så kommer barnet bli fortsatt skrivet hos honom.

Går vårdnadstvisten till domstol kommer det också ligga dig i fatet att du bidrog till att varannan vecka försvårades eftersom du flyttade långt bort. Vill det sig riktigt illa kan pappan få vårdnaden, men jag har svårt att tro att det kommer gå så långt. Dock blir han ju automatiskt boendeföräldern om han inte skriver under barnets flytt eftersom barnet redan är skrivet på den adressen.

Hur kommer det sig att ni bor där ni gör och hur ligger era jobb i förhållande till din nya bostad? Går barnet på förskola?

• Anonym (E)

Med en sådan attityd förtjänar man inte att få goda råd. Lämnar tråden och era liv åt sitt öde. Stackars barn....

• Anonym ((V))

Låter som en lag som behöver ses över för det är inte logik i den hela vägen...föräldern som gör mer har mindre rättigheter och varför ska barnet nu vara fast (livet ut eller hur länge?) på den orten egentligen där hen dessutom bara bott i ett år och har inga andra släktingar på orten (fast de kan flytta nån annanstans också)...att bara nämna hur svårt det är nu i Sverige att få bostad och jobb bör räcka som argument för att få flytta utan krångel och en massa onödiga processer. Pappan klarar ju inte att sköta det praktiska runt barnet så varför ska hans ord väga tyngre.

Svar på tråden Dela upp vårdnaden 2 åring?