• Anonym (Mamman)

1,5 års barn har blivit rädd på natten?

Ja nu hände det även oss. Hittills har dottern sovit som en dröm och har varit enkel att natta osv! Men något har hänt..

Hon ger samma tecken som förut vid läggdags men börjar skrika hysteriskt när jag går ut ur rummet, aldrig varit så innan! Jag har hittils provat "5 minuters metoden" men verkar inte funka (eller jo, igår tog det 4 timmar men antar att det är tanken att barnet ska somna snabbare?)

Har provat ha i famnen och gunga i gungstol men hon vägrar, slingrar sig ur bara. 
    Att samsova går inte (aldrig gått). Hon börjar bara leka och hoppa vilt ligger inte still helt enkelt.

Hsr till och med provat flaska med vatten, mjölk och välling men nej, hon blir bara arg!

Hon försöker verkligen somna och ligger snöllt tyst när jag klappar på ryggen men vrål skriker så fort jag slutar. Pappan duger inte ens fast hon tidigare varit "pappas flicka " mer. 

Har tagit bort en dagsvila, (dvs hon sover en nu). Försökte ta bort den ena som är kvar också men går inte, hon vill verkligen sova, så dagsvila är inget problem!

Alla tips är välkommna! 

Ni som varit med om liknande , vad funkade? Hur länge varade detta osv?

Är gravid dessutom så energin är inte bästa men vad gör man :D

• Svar på tråden 1,5 års barn har blivit rädd på natten?
  • Anonym (Sitta)

Sitt med barnet tills det somnat. Har jag gjort med min yngsta i drygt 4,5 år. Han är hnb:are som tyckt sömn är överkurs sen han föddes. 5-minutersmetoden är verkligen inget som rekommenderas och som du själv såg funkade det inte. Ge gröt på kvällen, varva ner ordentligt, läs saga, prova inte natta för tidigt. Det kan vara "bara" en fas och då går det över snart. Man f år bara ta sig igenom helt enkelt.

• Anonym (Mamman)

Hur länge brukar man behöva sitta brevid? Handlar de om 1 timma eller mer? Förstår att det varierar men har noll erfarenhet för hittils har hon varit en sån som bara blivit störd av om någon varit 1 minut för länge i hennes rum. Dvs förut var de lägga ner i sängen, snabbt sjunga blinka lilla stjärna och sen säga god natt och ut så har hon somnat själv och sovit 10-12 timmar utan problem. 

Nu har denna förhoppningsvis fas hållit på i ca 1 vecka. 

Gröt ger vi alltid på kvällen och morgonen :) 

Många säger "låt henne somna i famnen" "vagga i vagnen" osv. Men i famnen vill hon knappt vara, slingrar sig ur bara.. Och hon har faktiskt inte sovit i vagnen mer än max ett par gånger i hela hennes liv, hon har alltid föredratt sin egen säng.

Vi försöker att inte ha någon dagsvila efter kl 15 men det är svårt vissa dagar eftersom hon gråter av trötthet och då har man ju inget annat val än att lägga i sängen. Då är det inga problem. 

Jag är till och med nöjd om nattningen skulle ta 1 timma, det här med att hon gråter 3-4 timmar i rad känns lite sådär..

• Anonym (Sitta)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-02-25 21:12:57 följande:
    Hur länge brukar man behöva sitta brevid? Handlar de om 1 timma eller mer? Förstår att det varierar men har noll erfarenhet för hittils har hon varit en sån som bara blivit störd av om någon varit 1 minut för länge i hennes rum. Dvs förut var de lägga ner i sängen, snabbt sjunga blinka lilla stjärna och sen säga god natt och ut så har hon somnat själv och sovit 10-12 timmar utan problem. 

Många säger "låt henne somna i famnen" "vagga i vagnen" osv. Men i famnen vill hon knappt vara, slingrar sig ur bara.. Och hon har faktiskt inte sovit i vagnen mer än max ett par gånger i hela hennes liv, hon har alltid föredratt sin egen säng.

Vi försöker att inte ha någon dagsvila efter kl 15 men det är svårt vissa dagar eftersom hon gråter av trötthet och då har man ju inget annat val än att lägga i sängen. Då är det inga problem. 

Jag är till och med nöjd om nattningen skulle ta 1 timma, det här med att hon gråter 3-4 timmar i rad känns lite sådär..
    12 timmar?! Oj, så länge sov min yngsta inte som bebis ens. 20 minuter åt gången kanske och morron vid 4!  Eftersom det funkat så bra innan är det nog en fas. Inget som hänt på sistone? Börjat på dagis, hänt nåt annat, varit sjuk? 
    Fram tills ca 10 månader sen somnade min yngsta i soffan och jag satt bredvid. En halvtimme kanske. Han låg på en egen kudde. Sen gick det lägga honom i spjälsängen efter nån timme till när han sov djupt. Sen 10 månader tillbaka har han egen säng bredvid mig. Jag läser saga, säger gonatt, han somnar, jag ligger i sängen bredvid. 
    Det finns ju lite annat att testa som kan låta långsökt. Byta nappsort, byta blöjsort, byta pyjamasvariant, byta kudde. Öka mängden gröt på kvällen. Nervarvning tror jag på. Mörkt, tyst, inga skärmar. Man får prova helt enkelt. Hålla sig lugn, ha tålamod, inte visa att man blir frustrerad- för det blir man ju när de inte sover.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-02-25 21:12:57 följande:

Har det bara hållit på en vecka så kanske det är för att hon har någon liten infektion eller kanske tänder på gång? Alltså om ni ser det som en avvikelse och att hon kommer att återgå till det normala när hon mår bättre igen.

Annars kan det vara att hon är i en ny utvecklingsfas och att gamla läggrutiner inte längre passar. Vid 1,5 år så är hon fortfarande så jätteliten, men ni kanske kan leka läggdags med en nalle och kanske se om det är något nytt ni kan lägga till läggrutinen (läsa "Kaninen som så gärna ville sova" eller "Godnatt måne" tex).

Gråta 3-4 timmar per kväll låter hemskt för er alla. 
  • Anonym (Mamman)

Tack till er som svarat! :)

Ja asså hon har sovit som en dröm framms till nu då . Hon var sjuk för lite över en vecka och jag var också sjuk, hamnade på sjukhus och var borta 2 dagar. Kanske det som är orsaken då(?). 

Nu tog nattningen ca 50 min, även om det var mycket gråt osv känns de ju bättre än 4 timmar!

Återstår och se om hon vaknar på natten .. Förra natten vaknade hon och gallskrek vid 5 tiden och sen somna om vid kl 6 och sov till kl 9.

• Anonym (Mamman)

Nu har några nattningar i rad gått bra, dvs utan gråt och börjar sova direkt. Men vakvar allt mellan 1-4 gånger om natten. Som tur somnar hon om direkt man går in i hennes rum och säger typ "ingen fara, nu sover vi" eller sätter tillbaka nappen (om den inte är i munnen vill säga).

Men  , det här med oavbruten sömn som gravid börjar bli riktigt jobbigt.. Känner mig mer slut nu än första bebis tiden faktiskt. 

• AndreaBD

Det kallas för nattskräck. Ett av mina barn hade det. Jag kommer inte ihåg hur man skulle agera för att det är länge sedan, men det är ett välkänt fenomen och det finns råd för det. Googla, så hittar du säkert tips. 

• Anonym (Mamman)
    AndreaBD skrev 2023-03-07 09:38:55 följande:

Det kallas för nattskräck. Ett av mina barn hade det. Jag kommer inte ihåg hur man skulle agera för att det är länge sedan, men det är ett välkänt fenomen och det finns råd för det. Googla, så hittar du säkert tips. 

Aha okej, ska googla! 
    Hon bara står och stirrar, gråter tills någon kommer men så fort man lägger henne igen somnar hon om utan gråt, tack och lov! 

Det var en som sa att vi borde ta in hennes säng i vårt sovrum igen men inte i nu läget känner jag. Hon har ju sovit i eget rum utan problem i ca 5 månader så känner att vi bara skapar ett nytt "problem" , speciellt när bebis föds ganska snart.
Svar på tråden 1,5 års barn har blivit rädd på natten?