• Anonym (Orolig)

Blod i avföring hos bebis

Min 2 månaders bebis har i 2 veckors tid haft blod och slem i avföringen. I början var det lite. Dagen efter upptäckt började vi med pepticate ersättning. Det har inte blivit bättre sedan dess. 

Vi har tagit prover 
    Hb har sjunkit. Ska ta nytt prov för att se om det sjunker mer. 
    Avföringsprov var på 190? 
    Kollat prover på 1177, på vissa prover ligger han under Referensintervallden, står en * men läkaren säger att proverna ser bra ut. ??

Någon som varit med om liknande med sitt barn? 

• Svar på tråden Blod i avföring hos bebis
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-22 12:53:51 följande:
    Blod i avföring hos bebis

Min 2 månaders bebis har i 2 veckors tid haft blod och slem i avföringen. I början var det lite. Dagen efter upptäckt började vi med pepticate ersättning. Det har inte blivit bättre sedan dess. 

Vi har tagit prover 
    Hb har sjunkit. Ska ta nytt prov för att se om det sjunker mer. 
    Avföringsprov var på 190? 
    Kollat prover på 1177, på vissa prover ligger han under Referensintervallden, står en * men läkaren säger att proverna ser bra ut. ??

Någon som varit med om liknande med sitt barn? 

Det vanligaste är att det beror på mjölkproteinallergi. Så du får antingen äta mjölkfritt om du ammar, eller så får bebisen mjölkfri ersättning. De flesta blir friska snabbt och börjar sen tåla mjölk igen när de är lite äldre. 
  • Anonym (V)

Pepticate är väl mjölkfri ersättning?  Dottern hade samma men det slutade när jag började äta mjölkfritt.

• Anonym (Orolig)

Hade nan ersättning. Bytat till mjölkfri för 2 veckor sedan. 

• Anonym (vanligt)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-22 14:23:22 följande:

Hade nan ersättning. Bytat till mjölkfri för 2 veckor sedan. 

Det kan ju ta ett tag innan tarmen läker trots rätt behandling, tror man räknar med upp till sex veckor innan det är helt läkt. Så då är ni på god väg. 
  • Anonym (Orolig)

Ingen som sagt att det kan ta 6 veckor?? Och då har han ändå träffat 5 läkare?!

Hans hb hade gått ner mer. Ligger på 101 nu. 

Hur vet man om en bebis är blek? 

• Anonym (vanligt)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-02-22 15:27:55 följande:

Ingen som sagt att det kan ta 6 veckor?? Och då har han ändå träffat 5 läkare?!

Hans hb hade gått ner mer. Ligger på 101 nu. 

Hur vet man om en bebis är blek? 

Så är det i alla fall, alla former av behandling brukar ju ta ett tag innan de ger full effekt och man är frisk igen. Om tarmen är inflammerad och blöder av mjölk allergi så måste den ju ta ett tag att läka. 

Fortsätt med mjölkfritt så kommer tarmen att läka och han kommer att må bra igen.
  • Anonym (Orolig)

Jo det förstår jag. Bara så oerhört obehagligt att det blöder. Rinner ut blod när han bajsar. Blodvärden går ner. Bajsprovet visade på inflammation men bara avvakta avvakta avvakta.. 

Svar på tråden Blod i avföring hos bebis