• Anonym (Ts)

1,5-åring som inte pratar?

Hur kan man hjälpa språkutvecklingen? Har en knappt 1,5-åring som inte pratat några ord alls, bara mycket babbel. 

Hen förstår några ord och enklare meningar men pratar absolut inget själv. Hur kan man hjälpa? Känns som alla från BVC, släkt och vänner bara frågar om detta?.

• Svar på tråden 1,5-åring som inte pratar?
  • Anonym (A)

Tror inte min onge pratade så mycket vid 1,5 heller. Började fsk vid 19 mån och då kunde hon säga några ord och vid 2 pratade hon som aldrig förr.
    Ett barn i släkten körde rappakalja fram till tre och sen började hon prata. Inga konstigheter i ert barns fall säger jag.

• Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2023-02-22 11:23:43 följande:

Tror inte min onge pratade så mycket vid 1,5 heller. Började fsk vid 19 mån och då kunde hon säga några ord och vid 2 pratade hon som aldrig förr.
    Ett barn i släkten körde rappakalja fram till tre och sen började hon prata. Inga konstigheter i ert barns fall säger jag.

Tack. Känns bara så stressat när ALLA frågar om ?jaha hur mkt pratar hen än då??. Och säger man att hen förstår lite men inte pratar något själv så hmmas det och man får ett ?jaha?oj, ja nä? eller liknande.
  • Anonym (Kvinna...)

Min son pratade så gott som ingenting vid 1,5. Det kommer,  ta det lugnt 😀

• Anonym (A)

Förstår ts. Vi fick samma frågor fast om när vår dotter skulle börja sova själv. Det tog sina år kan jag säga och vi sket fullständigt i vad andra tyckte om det.

• Anonym (Pratar)

Oroa dig inte, helt plötsligt så kommer det där släppa. Min son pratade nästan inte alls vid 1,5 och det han sa var mestadels hittepåord eller förkortningar, han hade ett eget litet språk som bara vi föräldrar förstod. 

Nu fyllde han två år för någon månad sedan och pratar för fullt. Det kommer nya ord varje dag. Det är som att det helt plötsligt klickade för honom.

• Anonym (Det kommer)

Ditt barn är inte så gammalt än, så det kommer!

Ett kusinbarn hos oss sa knappt ett begripligt ord före 2,5 år, bara babbel. Men när det släppte så gick det superfort och det var nästan så att det var rent tal över natten.

Vill du göra något som stödjer talutvecklingen så kan du prova babytecken/TAKK. Du behöver inte gå kurser och grejer, utan du kan tex låna böcker på biblioteket om det, eller se på videor på YouTube. Det finns också en "dövordbok" online där de visar tecken. Välj ett par användbara och ett par roliga tecken till att börja med. Vi lärde oss massa djur tillsammans med dottern när hon var i ditt barns ålder.  

• Spucks

Som flera skrev är det helt normalt att en 1,5 åring inte pratar. Ignorerar idioterna som tycker det är något fel med ditt barn - de är precis lika duma som dem som tror att ett barn måste kunna gå vid ettårsdagen.

Men för att svara p
    å din fråga: språkutvecklingen hjälper man genom att prata mycket med barnet. Läs/titta på böcker, kommentera vad du/ni gör och så se till att du inte bara pratar TILL barnet utan även MED barnet. Dvs. kommunicerar med varandra, även om han inte pratar än.

• Jemp

Bvc har som uppdrag att kolla språket vid 18 mån. Tror det är 10 ord de "ska" kunna. Det har ingen av mina gjort och ingen åtgärd har gjorts då. Äldsta började prata strax därefter. 
    Yngsta är nu snart 5. Vid 3 bad vi om remiss till logoped, då hade hon max 10 ord (vid 1.5 sa hon nog inte ens mamma). Logopeden nöjde sig med att hon kommunicerade (kroppsspråk) och förstod. Vi är där några gånger per år fortfarande, pratandet har släppt men uttalet fortfarande dåligt. Inga misstankar om att det beror på ytterligare problematik dock. 

Standardtipsen är precis som du fått svar om. Läs, prata, sätt ord på saker och upprepa, sjung, använd tecken som försärkning. 

• Anonym (Ts)
    Spucks skrev 2023-02-22 19:27:34 följande:

Som flera skrev är det helt normalt att en 1,5 åring inte pratar. Ignorerar idioterna som tycker det är något fel med ditt barn - de är precis lika duma som dem som tror att ett barn måste kunna gå vid ettårsdagen.

Men för att svara på din fråga: språkutvecklingen hjälper man genom att prata mycket med barnet. Läs/titta på böcker, kommentera vad du/ni gör och så se till att du inte bara pratar TILL barnet utan även MED barnet. Dvs. kommunicerar med varandra, även om han inte pratar än.

Jag gör inte mkt annat än att pratar med barnet, vi har öåmgs konversationer hela dagarna i princip. Så den biten känner jag att jag täckt upp, helt slut av allt mitt babblande hela tiden och alla samtal där jag försöker tolka in barnets svar och svara tillbaka.
  • Anonym (Förskollärare)

Mina tips är följande: 
    Börja använda teckenstöd (barn minns tecken före order) forskning visar att barnen genom teckenstöd lättare kan börja kommunicera, men såfort talet kommer igång blir talet det primära språket. Tecken hämmar alltså inte talspråket, utan bidrar till att barnet ska kunna kommunicera på ett lättare sätt. 

Sjung mycket - barn i åldern 1-2 lär sig massor av ord genom sånger. När man sjunger kan man dessutom använda tecken. 

Titta i böcker, peka, läs, prata massor. (Forskning visar att barn som blir lästa mycket för kliver in i skolan med ett rikare ordförråd än barn som inte har föräldrar som läser för dem i någon större utsträckning).

Undvik att använda iPad så långt det går, forskning visar att barns språkutveckling sker snabbare genom att lyssna/prata med en riktig människa framför digitala "väsen". Ska man använda iPad sitt med och prata om vad ni ser, tex i pedagogiska spel osv.

Rätta inte barnet om barnet säger fel. Utan bekräfta med det rätta ordet Tex barnet säger "ölk" Du svarar då vill du ha MJÖLK, okej varsegod. 

Prata korta meningar med barnet i denna ålder tex "William gå ut" i stället för William, kom så klär vi på oss och går ut". Ju fler ord barnet säger, desto längre meningar kan du säga. 
    Tänk såhär "du kan inte engelska, bara liite. Och någon säger (ditt namn) have apple? Den kan du förstå kanske för du känner till ordet äpple. Men om du i stället får höra (ursäkta stavfel) Hey (ditt namn) I know you like apples, should you like to have one know or later? I denna mening kanske du förstår ordet äpple och senare och därför blir det svårt att processa informationen.

Svar på tråden 1,5-åring som inte pratar?