Mina tips är följande:
Börja använda teckenstöd (barn minns tecken före order) forskning visar att barnen genom teckenstöd lättare kan börja kommunicera, men såfort talet kommer igång blir talet det primära språket. Tecken hämmar alltså inte talspråket, utan bidrar till att barnet ska kunna kommunicera på ett lättare sätt.
Sjung mycket - barn i åldern 1-2 lär sig massor av ord genom sånger. När man sjunger kan man dessutom använda tecken.
Titta i böcker, peka, läs, prata massor. (Forskning visar att barn som blir lästa mycket för kliver in i skolan med ett rikare ordförråd än barn som inte har föräldrar som läser för dem i någon större utsträckning).
Undvik att använda iPad så långt det går, forskning visar att barns språkutveckling sker snabbare genom att lyssna/prata med en riktig människa framför digitala "väsen". Ska man använda iPad sitt med och prata om vad ni ser, tex i pedagogiska spel osv.
Rätta inte barnet om barnet säger fel. Utan bekräfta med det rätta ordet Tex barnet säger "ölk" Du svarar då vill du ha MJÖLK, okej varsegod.
Prata korta meningar med barnet i denna ålder tex "William gå ut" i stället för William, kom så klär vi på oss och går ut". Ju fler ord barnet säger, desto längre meningar kan du säga.
Tänk såhär "du kan inte engelska, bara liite. Och någon säger (ditt namn) have apple? Den kan du förstå kanske för du känner till ordet äpple. Men om du i stället får höra (ursäkta stavfel) Hey (ditt namn) I know you like apples, should you like to have one know or later? I denna mening kanske du förstår ordet äpple och senare och därför blir det svårt att processa informationen.