• Anonym (Träd)

Behöver förslag på små träd till allmänningen

Det ska planteras träd på en yta som är 4-5 meter bred. På ena sidan är en husgavel och trädgård med uteplatser och på andra sidan är det en trottoar och väg. 

Trädet får inte skräpa så mycket som rönnar gör t ex och vi vill inte att det blir mer än 4 meter högt drygt. Om trädkronan håller sig ganska smalt också så är det ingen nackdel för då tar träden inte i husgaveln eller börjar hänga in på trädgården. 

Vad har ni för förslag?

• Svar på tråden Behöver förslag på små träd till allmänningen
  • Anonym (Träd)
    Majskorven skrev 2023-02-21 22:29:16 följande:
    Hängkörsbär
    Det är ett fint träd men måste inte körsbären plockas varje år? Det kommer ingen att göra och då blir det väl skräpigt och kladdigt på marken?
  • Majskorven
    Anonym (Träd) skrev 2023-02-21 22:38:01 följande:
    Det är ett fint träd men måste inte körsbären plockas varje år? Det kommer ingen att göra och då blir det väl skräpigt och kladdigt på marken?
    Det kommer inga bär utan är bara en häng-variant av det som brukar kallas ?japanskt körsbärsträd? (prydnadskörsbär). Sedan finns några varianter av detta, i sin tur. Jag är själv väldigt förtjust i småvuxna sådana.
    Det enda är väl möjligen att det kan trilla rosa kronblad men de blåser bort sedan.
  • Anonym (Träd)
    Majskorven skrev 2023-02-21 22:44:33 följande:
    Det kommer inga bär utan är bara en häng-variant av det som brukar kallas japanskt körsbärsträd (prydnadskörsbär). Sedan finns några varianter av detta, i sin tur. Jag är själv väldigt förtjust i småvuxna sådana.
    Det enda är väl möjligen att det kan trilla rosa kronblad men de blåser bort sedan.
    Så med andra ord inget skräp? Det låter ju bra. Och lite löv får man väl ta att det ramlar ner på hösten antar jag. 
  • Majskorven
    Anonym (Träd) skrev 2023-02-21 22:46:58 följande:
    Så med andra ord inget skräp? Det låter ju bra. Och lite löv får man väl ta att det ramlar ner på hösten antar jag. 
    Inte bortsett från kronblad och vanliga löv, nej. Inga mängder av det heller. Lättskötta och tåliga också (här iaf).
Svar på tråden Behöver förslag på små träd till allmänningen