• DazaC

Kräks av TV-tittande?

En dum fråga... Jag satt och tittade på TV med snart 3-månaders bebis i knät, hen satt tyst och nöjd ganska länge och det är inte osannolikt att bebis tittade på TVn. Plötsligt kaskadkräks hen rejält rakt ut, helt oväntat. Bebis har hela dagen varit glad och nöjd samt ätit bra innan och efter. Var lite blek och chockad precis när det hänt men ville äta efter och slumrar nu. Kan det ha berott på TV-tittandet? Någon som varit med om liknande? Eller små som blivit åksjuka? 
    Inte varit i kontakt med magsjuka och det känns ju osannolikt att helammande bebis åker på det. Dock varit förkyld sen ett par veckor nu så kan ju vara slem som triggade kräkreflexen men just då var det lugnt. Bara nyfiken på andras erfarenheter... :) 

• Svar på tråden Kräks av TV-tittande?
  • Mortiscia80

Nej, en bebis ska inte kunna kräkas pga vanliga TV-bilder. Jag tror inte ens deras blickar klarar att fokusera så långt bort i den åldern.

• DazaC
    Jag är bara jag skrev 2023-02-21 13:49:28 följande:

Nä, inte tv:ns fel. Bebisar kräks pga överskott av mjölk och/eller reflux.

Ok, då vet jag. Tredje barnet så jag vet att de kräks, det har bebis gjort många gånger tidigare, bara inte varit med om att det kommer så mycket och så rejält. Massa gult maginnehåll, ursäkta infon. 
  • DazaC
    Mortiscia80 skrev 2023-02-21 13:23:30 följande:

Nej, en bebis ska inte kunna kräkas pga vanliga TV-bilder. Jag tror inte ens deras blickar klarar att fokusera så långt bort i den åldern.

Ok, mycket möjligt att det är så. Inte lätt att veta hur långt de ser, det går så fort... 
  • Jag är bara jag
    DazaC skrev 2023-02-21 14:18:57 följande:
    Ok, då vet jag. Tredje barnet så jag vet att de kräks, det har bebis gjort många gånger tidigare, bara inte varit med om att det kommer så mycket och så rejält. Massa gult maginnehåll, ursäkta infon. 
    Min yngsta var en kräkbebis. Det är ofattbart hur mycket de kan få ur sig. För att 5 minuter senare amma igen och vara nöjda.
Svar på tråden Kräks av TV-tittande?