• Anonym (V)

Vunnit, hur ska jag tänka nu?

Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka.
    Önskar att jag hade en bra bank-kontakt men känner inte att jag har det. 

För tre veckor sedan fick jag en större summa pengar. Jag har hittills talat om det för min man då jag ser det som vår gemensamma vinst. Han hade tänkt på samma sätt. 

Vi har ett bolån på 1,7 miljoner. Huset är värt någonstans mellan 4,5-5 miljoner (svårt att säga exakt idag men för ett år sedan fick vi det värderat till 5,5 och liknande hus i närheten har nyligen sålts för 5 milj). 

Borde vi betala av lånet?  Vi har inga andra lån. 
    Hur ska vi tänka? Vad hade du gjort?

Det rör sig om strax under 6 miljoner. 

• Svar på tråden Vunnit, hur ska jag tänka nu?
  • Mrs Moneybags

Jag skulle prioritera att bli helt skuldfri, men det är kanske mer en mentalitet än ett praktiskt måste. Ni har ju ändå mycket pengar över efter att lånet är betalt! 

Grattis!!! 

• Tecum

Men den summan tillgänglig hade jag absolut löst in lånet så snart det gått. Det kan ju finnas regler i låneavtalet om hur en inlösen ska gå till som måste tas hänsyn till. Varför betala ränta när man inte behöver?
    Men vilken form av vinst är det, ska den skattas? Då ryker 20-30 % av summan.

• Anonym (Hmm)

Det beror på vad räntan ligger på. Instinktivt skulle jag säga att det kan vara en bra idé faktiskt, du kommer att ha gott om pengar att investera i olika slags sparande. Du måste skaffa en bra bankkontakt för detta!

Och dessutom, var inte så kvick med att kalla det "era" pengar, man skänker inte bort tre miljoner bara för att man är gift. Även om ni inte har äktenskapsförord så är det dina pengar fram till en ev. skilsmässa. Så dessa pengar ska investeras som DU vill. Om du vill betala av ert gemensamma lån så kan det räcka som "gåva" till maken. Resten ska du tänka efter noggrant vad DU ska göra av.

• Anonym (Alexandra)

Så roligt!

Om ni kan skulle jag betala av lånet, eller betala av en större del av det i alla fall. Känns ju onödigt att ha det hängandes över er om ni har pengar att spendera liksom. Hade nog varit prio ett för mig. 

• Roterar

Ja, det här är ju lite av ett dilemma. Du kommer ju få betala reavinst skatt när ni säljer huset, så då betalar du skatt på din vinst... inte fullt lika kul eller hur.
    Du kan ju alltid betala el-räkningarna med vinsten, det hade jag gjort.

• Anonym (Hjälpreda)

Jag kan inte svara på vad du ska göra med pengarna. Betala av lånet är väl en bra idé, men fullt frivilligt. Jag vet hur jag skulle gjort om jag vunnit så mycket. Först och främst hade jag anställd nån som kunde hjälpa mig med praktiska saker. Jag hade skänkt en hel del till välgörenhet. Börjat gå på massage och åkt på spa ofta. Unnat mig godare mat oftare. Kanske reparerat huset. Och framför allt ansett pengarna som mina även om jag är gift.

• Anonym (Jo)

Grattis

Vet inte riktigt hur vi skulle ha gjort.

• Anonym (Teknator)

Just nu är det mer attraktivt än på många år att faktiskt betala ner huslån, men det handlar klart om vad du annars ska göra med pengarna och även vilket svängrum du vill ha i din månadsekonomi. Kanske det finns planer på fritidshus, ny bil?

Om du annars bara tänkte ha pengarna på konto till ett par pinnar ränta så kanske det inte ger något jämfört med att betala av huslånet. 

Investeringar i väl fördelade indexfonder ger säkrast utveckling över tid, inte ens proffsen kan plocka enskilda aktier med någon större träffsäkerhet. 
    Men det är svårt för alla att se var marknaden tar vägen nu, eftersom alla former av hotfulla nyheter om världsläget kan sänka börsvärdet rätt skapligt och omedelbart.

Så om du bara kan mejla Putin och Xi Jinping och höra vad de tänker ställa till med kommande 5-årsperiod så har jag några bra tips om vi kan vara säkra m.a.p. dem.

Om du letar efter en förvaltare av 1 MSEK eller mer så kan du läsa på om historiken för fonder hos

www.coeli.se

(det finns givetvis helt passabla indexfonder även hos andra aktörer)

• Anonym (Arvet)

Fick för tre år sedan ett arv på en bit över 7.8 miljoner. Vi betalade av vårt bolån (800.000kr) och ett csn lån om ca 300.000 kr. 
    85% av pengarna har sedan investerats främst i aktier, men även fonder samt lite konst (barnen kommer även ha ett konto när de blir 18 där de tilldelas en liten summa.  När de blir 21 år får de en större summa avsedd för boende möbler osv).

Övriga pengar reste vi för, köpte bil samt förnyade våra bröllopslöften och köpte fina vigselringar (hade en varsin sämre kvalitet på de föregående från 10 år sedan).

Visstja, om du inte kan aktier idag, är ett tips att läsa på massor innan. 

Svar på tråden Vunnit, hur ska jag tänka nu?