• Villrådig81

Bli sambos med särkullbarn - hur löser ni det ekonomiskt?

Jag och min pojkvän har bestämt oss för att flytta ihop i hans hus.
    Vi har båda två barn sedan innan. 
    Då jag säljer mitt boende så kommer jag kunna lägga in nästan 2 miljoner i hans hus.
    Det är ganska högt belånat då han köpt ut sin exfru från det tidigare och är högt värderat.
    Mina pengar kommer självklart komma till nytta att sänka amorteringarna och räntekostnaderna.
    Men till saken hör att han tjänar väldigt mycket mer än vad jag gör.
    Han är dock väldigt obrydd om detta och tycker att våra löner ska gå in på samma konto och att vi sen betalar våra utgifter därifrån - alltså väldigt generöst.
    Vi ska även självklart gå till en jurist och skriva ett samboavtal.

Men hur gör ni som har särkullsbarn och blivit sambos?

För mig blir det lite fel i tankarna när vi tex kommer att renovera och fixa i hans hus (vårt när jag köpt in mig) och han uppenbarligen kommer att stå för den större delen av de kostnaderna tex. Och när vi reser så kommer det vara samma.
    Jag hade såklart önskat att vi kunde bidra med lika mycket, men det skulle inte funka med hans levnadsvanor.

Någon med samma erfarenheter som oss som kan komma med lite bra input?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bli sambos med särkullbarn - hur löser ni det ekonomiskt?
  • Anonym (...)

Vi står för kostnader för våra respektive barn. Vi har olika antal barn så vi har räknat ut matkostnad per person. Barn som bor varann vecka är då 0.5 medan barn som alltid bor hos oss = 1. 
    För några av barnen betalar exet underhåll medan det inte finns underhåll för barnen till det andra exet eftersom de barnen bott halva tiden på varje ställe. 
    Vi tjänar ungefär lika mycket i lön och äger huset 50%50 och står på lånen 50/50. 

Allt detta har vi räknat på och kommit fram till vad var och en bidrar med. Vi har ett huskonto där alla räkningar dras för huslån, el, vatten osv. 
    Vi handlar nästan all mat på en viss matbutikkedja så vi har kontokort där och där sätter vi in matpengar.

Reparationer och resor skriver du om. Om han är ok med att han lägger större del på det (för att han kan), så är det förstås snällt. Vill du inte att ni gör så, så behöver ni rätta er efter vad du har råd med, eftersom du har mindre inkomst. 
    Vill han inte avstå från tex en dyr resa så ja, då blir det väl att han lägger mer, annars kan ni inte åka? 

Svar på tråden Bli sambos med särkullbarn - hur löser ni det ekonomiskt?