• Nipus81

Elprisstödet- hur mycket får du tillbaka?

Hur mycket kommer du få, eller får du tillbaka i kronor och ören enligt den modell som gäller för elprisstödet idag?

• Svar på tråden Elprisstödet- hur mycket får du tillbaka?
  • Anotherone

Vi förbrukade drygt 14000kwh under den period som det gäller och får därmed ca 7000kr tillbaka.
    Enligt den senare modellen så blir det betydligt mindre eftersom du ska ta din förbrukning x  0,8 och sen 1,26 per kwh (eller om det var 1,23, minns inte riktigt).
    Jag tror vi har dragit drygt 4000kwh för dec + jan och betalat drygt 3kr per kwh. Men det går direkt in på huskontot där alla räkningar ändå dras ifrån löpande så det är inga pengar vi har för avsikt att konsumera för. 

• EnAnonumius

1288kr tillbaka och jag bor i elområde3...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    Anotherone skrev 2023-02-20 12:41:14 följande:

Vi förbrukade drygt 14000kwh under den period som det gäller och får därmed ca 7000kr tillbaka.
    Enligt den senare modellen så blir det betydligt mindre eftersom du ska ta din förbrukning x  0,8 och sen 1,26 per kwh (eller om det var 1,23, minns inte riktigt).
    Jag tror vi har dragit drygt 4000kwh för dec + jan och betalat drygt 3kr per kwh. Men det går direkt in på huskontot där alla räkningar ändå dras ifrån löpande så det är inga pengar vi har för avsikt att konsumera för. 

Hur räknar du nu? Jag vet att det ju blir mindre pga att det gäller bara 2 månader (?), men per kwh får du ju mycket, mycket mer. Om du får 7009 tillbaka nu så skulle du ju få över 14000 enligt den nya.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

Vi får tillbaka typ 1500. Har inte kollat eller räknat så noga.

• Citronella
    Anotherone skrev 2023-02-20 12:41:14 följande:

Var har du läst det? Det står inte på Svenska kraftnäts eller FKs hemsida och de började betala ut stödet idag. Lite sent att ändra med andra ord. 
  • Aniiee
    Citronella skrev 2023-02-20 20:07:34 följande:
    Var har du läst det? Det står inte på Svenska kraftnäts eller FKs hemsida och de började betala ut stödet idag. Lite sent att ändra med andra ord. 
    Gäller nästa elstöd. 
  • Anotherone
    Aniiee skrev 2023-02-20 14:09:47 följande:
    Hur räknar du nu? Jag vet att det ju blir mindre pga att det gäller bara 2 månader (?), men per kwh får du ju mycket, mycket mer. Om du får 7009 tillbaka nu så skulle du ju få över 14000 enligt den nya.
    Knappast va. Det tidigare stödet gäller ett år.
    Det senare bara två månader (hittills) med den nya modellen. Men då får man tänka att vi redan fått en reduktion på elnätskostnaden under våren 2022. Det drogs direkt på fakturan.

Beräknad per månad så blir det mer. Men inte om man tar elstöden för sig. Som man ju måste göra eftersom de räknas på helt olika sätt. 
  • Anotherone
    Citronella skrev 2023-02-20 20:07:34 följande:
    Var har jag läst vad? Om vi flyttar pengar från ett av våra privata konton till ett annat efter att vi fått pengarna? Det har väl varken FK eller Svenska kraftnät med att göra?
  • Sjuktvabranamn

Ingenting. Hyresvärden som står elavtalet trots att jag får elräkningen separat från hyran. Så det åker väl ner direkt i deras plånbok. Sen så har de mage att föreslå en höjning på hyran med 10%

Svar på tråden Elprisstödet- hur mycket får du tillbaka?