• quitme

På uppmuntran av min psykolog

Hej Familjeliv.
    När jag har googlat på Venlafaxin eller Lergigan hamnar jag rätt snabbt i olika trådar här och fastnar i alla era berättelser och alla svar. Jag är helt ny på familjeliv och blev rekommenderad av min psykolog att själv skriva ett inlägg för att få skriva av mig och för att få ta del av andras erfarenheter, lite som grupp-psykologi. Fint. 
    Jag har väl haft problem med ångest så länge jag kan minnas, typ sedan 8-års ålder eller nåt sånt. Jag har haft en väldigt otrygg uppväxt med en psykiskt labil mamma. Hon beslutade sig för att flytta 60 mil från min pappa och mina halvsyskon och alla andra släktingar när jag var runt 1 år gammal. Vi flyttade tillbaka till hemstaden efter 10 år.
    Under gymnasiet blev jag svårt deprimerad och började självskada med r*kblad. Fick medicin och blev bättre. Hade lite knepiga kärleks- och vänskapsrelationer ett tag men inget traumatiserande. Har sedan dess mått OK, sämre i perioder men inget supersvårt. Började plugga på universitet 2019 och fick snabbt problem med panikångestattacker som sedan ledde till en depression.

Nu är jag 35 år gammal och är på väg ut ur den depressionen med hjälp av Venlafaxin, Lergigan och terapi. 
    Men, min fråga är, hur fan tar man sig vidare? Hur går man vidare efter att ha planerat sitt självm*ord? Hur ska man reagera när ens läkare frågar om man är redo att börja arbeta men det enda jag tänker är att jag inte vill hamna i "det där" igen. Alltså att trilla ner i det svarta hålet igen. För när jag tänker tillbaka på mitt liv så är det så hemskt mycket ångest. 
    Hur går man vidare när man trodde att man skulle vara död?

• Svar på tråden På uppmuntran av min psykolog
  • Friger

Titta inte bakåt?

Kan låta enklare än det är men intalar du dig något väldigt mycket så blir det så till sist.

Skadade också mig själv under gymnasietiden efter att blivit slagen och mobbad ganska svårt under låg och mellanstadiet. Kom i något läge fram till att jag skulle sluta känna efter, sen satt jag och intalade mig det varje gång jag mådde dåligt.

Kom att prägla mig som person. Är glad och positiv sedan många år nu. Har gått bra i livet också. Ärren syns knappt och mest när det är kallt.

• Anonym (E)

Din psykolog uppmanar dig att starta en tråd här där det sitter helt vanliga människor och tycker till, om frågor som egentligen din psykolog ska svara på? Hur man går vidare - man går i terapi med en psykolog! Om hen inte är kapabel att hjälpa dig med de här svåra tankarna så måste du be om en ny.

Men, mitt eget råd eftersom du frågar, du måste släppa den där oron och faktiskt försöka, annars bekräftar du för din hjärna att det ÄR farligt att ge sig ut. En av de bästa sakerna man kan göra för att motverka dåligt mående är att ha en vettig sysselsättning och sociala kontakter. Ut i arbetsträning med dig!

• Anonym (trots)

Min egen erfarenhet är att det funkar bäst att bara göra det man ska trots alla känslor. Det är bara känslor! 

Sen på kvällen tänker jag att om Gud vill, så får jag dö under natten. Men jag tänker inte göra något själv för att det ska bli så. 

Så nästa morgon vaknar jag och så gör jag det jag ska oavsett hur det känns. Vissa dagar känns det helt ok, i perioder får jag ta en dag i taget och tänka att ok jag klarar EN dag. Sen tänker jag likadant nästa dag. Och efter ett antal sådana dagar känns det plötsligt ok igen. 

TS Jag antar att du ska tillbaka svaren till din psykolog och prata kring dem, om något berör dig? Kanske kan funka för att vidga vyerna, men det är kanske inte så bra att bara läsa och skriva här oreflekterat. 

Svar på tråden På uppmuntran av min psykolog