• quiztar

Timvikarie = Ångest?

Jag fick jobb som timvikarie för drygt två månader sedan och trivs bra när jag väl är på arbetsplatsen. Det finns bara ett problem: Det har börjat kännas jobbigt att vara runt på så många olika ställen. 

Jag har tidigare varit timvikarie på en mindre ort och då var det helt ångestfritt. Jag var inte uppskriven på så många olika arbetsplatser, så efter ett par veckor hade jag redan jobbat överallt och blivit någorlunda bekväm på varje arbetsplats. Nu arbetar jag på en större ort där vi dessutom inte får välja vilka ställen vi vill vara uppskrivna på. Problemet med detta är att det finns +65 ställen!  

Detta betyder att man ofta blir skickad till nya ställen. Varje gång jag måste jobba på en ny arbetsplats så får jag ångest. Dagen innan arbetspasset är alltid värst och ibland har jag inte ens kunnat somna innan väckarklockan ringer. Det känns lite som att flera gånger i månaden/veckan behöva börja på ett nytt jobb. Jag försöker påminna mig själv om att det alltid går bra på jobbet när jag väl är där men det stillar inte ångesten. 

Jag behöver både pengar och referenser just nu. Jag orkar inte förklara varför men jag saknar helt referenser, vilket gör att det känns nästan omöjligt att få jobb. Även många ?skitjobb? frågar efter referenser nuförtiden. Jag fick detta jobbet efter en längre tids arbetslöshet och såg det även som en bra chansa att skaffa referenser men nu börjar jag tappa tålamodet. Jag börjar tröttna på att hela tiden behöva ?stå ut? och känna ångest inför att jobba på massa nya ställen. Sen känns det som det kommer ta 100 år att faktiskt få referenser om jag kan bli bokad på hela 65 olika ställen.

Jag är tacksam över att jag får jobba men samtidigt så börjar jag tröttna på ångesten. Det är riktigt jobbigt. Ni som jobbar eller har jobbat som timvikarier: Kände ni också såhär, och gick det över isåfall? Jag hoppas på att ångesten ska lägga sig men jag börjar nästan tro att den aldrig kommer göra det så länge jag konstant skickas till nya arbetsplatser. 

• Svar på tråden Timvikarie = Ångest?
  • Anonym (Usk)

Inom vilket yrke är du timvikarie? 65 olika platser låter otroligt mycket. hur lär du dig alla arbetsplatserna och deras rutiner?

• Anonym (Ag)

Du har väl bara en arbetsgivare även om du hoppar runt på olika boenden? Så den arbetsgivaren kan väj ge dig referenser om du vill söka ett annat arbete?

Sedan har du bara arbetat ett par månader, du får ge det lite tid.

• Anonym (....)

Nu vet jag ju inte vad du jobbar med men jag är själv lärare och behöver ofta hjälp av timvikarier då kollegor är lediga, sjuka eller vabbar. Kanske stillar det din ångest lite att du är otroligt uppskattad!!! Vi skulle inte klara oss utan vikarier och så antar jag att det är inom de flesta branscher... Heja dig, du orkar, du kommer klara det här! Och som någon skrev ovan, arbetsgivaren borde vara en och samma och kunna ge "ramreferenser". Att du är tillgänglig, positiv till att arbeta, håller tiderna och gör det du ska. Sedan kan du välja ut någon som kan ge lite mer referens på själva arbetsinsatsen!

• Anonym (Varför)

Kam du inte välja vilka områden du vill jobba så blir det ju inte lika många alternativ. 
    Sen den erfarenhet jag haft som vikarie att är man någorlunda bra så blir man ju "fast" på några ställen. Jag hade två él tre förskolor som jag sprang runt på och et gav mig ca 100% jobb under veckan. 

Svar på tråden Timvikarie = Ångest?