• Anonym (?)

14 och 6 år? Själva en stund på morgonen?

Min man börjar 6.00 och skulle i såfall väcka barnen. Sen att de får klara sig själva till ca 7.30 och då följer jag den minsta till skolan. 

Har fått ett erbjudande om nattjobb nämligen , men tackade nej pga jag inte ville lämna barnen helt ensamma på morgon. 

men det hade varit ca 64 procent.
    samt var tredje helg. Så hade kanske handlat om Max 2-3 dagar i veckan. 

Tycker ni att det minsta är för liten fortfarande ? 

• Svar på tråden 14 och 6 år? Själva en stund på morgonen?
  • Anonym (A)

14-åringen är hemma så 6-åringen torde klara sig den stunden.

• Studentpappa

Ska sexåringen göra sig klar själv med frukost, tandborstning etc. och du kommer hem och plockar upp och kör till skolan? 

Låter inte som det hade varit ett vinnande koncept hos oss iaf. Men 14-åringen kanske är morgonpigg, här hade dom somnat om många morgonar och sovit över om vi lämnat som själva.

Ride it like you stole it
  • Jemp

Här hade det kunnat funka, möjligen med 10 min marginal om 6åringen glömt att klä på sig i tid. Och 14åringen hemma då. Men mitt barn i 6årsåldern behöver ingen väckning. 

• Anonym (S)

Handlar om hur barnen är skulle jag nog säga...

Min 13 åring behöver fortfarande påminnelser, hen fastnar och glömmer bort tiden,  medan 11-åringen inte behöver något stöd alls...

Om båda är som 11-åringen så kanske det skulle fungera men inte om något av barnen är som vår äldsta.

• fjanten

Beror ju på barnen. 6-åringen i synnerhet. Kan denne klä sig, fixa enklare frukost, borsta tänder? Min 6-åring kan det, men min 7-åring hade inte fixat det ansvaret för ett år sedan. Att en 14-åring klarar sådant, däremot, är väl rimligt.

• nernu

Klarar 6-åringen hela morgonrutinen själv? Man kan inte lägga jättemycket ansvar på en 14-åring att hjälpa till. Vara där och passa absolut men inte göra iordning och se till att 6-åringen äter klär på sig borstar tänderna får med väska osv. 

• Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2023-02-19 11:41:33 följande:

Handlar om hur barnen är skulle jag nog säga...

Min 13 åring behöver fortfarande påminnelser, hen fastnar och glömmer bort tiden,  medan 11-åringen inte behöver något stöd alls...

Om båda är som 11-åringen så kanske det skulle fungera men inte om något av barnen är som vår äldsta.

11-åringen har ända sedan sista året på förskolan stigit upp, klätt på sig och gjort frukost själv. Borstat hår och tänder...Utan påminnelser...

Men alltså inte 13-åringen ännu...och hade inte kunnat räkna med atg hen skulle kunna ta ansvar för att ett småsyskon skulle bli redo
    Så barn är olika
  • fjanten

Men å andra sidan. Din man kan ju lägga fram kläder till 6-åringen och ha en färdig frukost. Så kan ju du stötta med tandborstningen just innan ni går om nu det behövs.

• BuoBä

Om din man börjar kl 6, hur dags skulle han då behöva väcka barnen? Känns otroligt onödigt att behöva vakna 05:30(?) för att gå till skolan 7:30...

• Anonym (I)

Klarar gör dom ju säkert det. Men om det är schysst nej. Tycker man är skyldig sina barn att ta hand om dom. Syftar på 6 åringen då. Men hänger det på att ni kommer svälta annars ja då får man tänka om. 

• Anonym (Tidigt?)

Går ni upp så tidigt i vanliga fall? Om han ska vara på jobbet 6 så väcker han dom typ 5.30? Eller? En timme själva hade kanske varit mer lagom.  

Mina barn hade nog inte fixat morgonen själv vid 6 år, men barn är olika och ni kan ju förbereda tillsammans kvällen innan.

• Anonym (Ui)

Beror ju helt på barnen! Är den lilla självgående eller ska tjafsa om allt, förväntas den stora se till att syskonet klär på sig, borstar tänderna etc.? Behöver/vill 14-åringen gå upp så tidigt?

• cosinus

Det kan absolut funka beroende på barnen.

Ett av mina barn (av fyra) hade drivit sina syskon till fullständigt vansinne om han varit 6-åringen. Övriga hade med rätt 14-åring hemma kunna sköta sig alldeles utmärkt i den åldern. 

Gör själv en bedömning av hur du tror 6-åringen kan tänkas bete sig. Prata sen med 14-åringen och gör en deal. Eftersom visst ansvar landar på denne så är det inte mer än rättvist att det ligger något i potten för denne. Inte så att jag tycker barnet ska ha 100 kr per dag men någon liten morot är inte fel.

• Anonym (Skiftjobbare)

Kan inte din man gå ner i arbetstid de dagar du jobbat natt?

• Anonym (Emma)

nja i mina öron låter det mkt begärt att en 6 åring ska kunna grejja hela morgonen själv utan en vuxen. Men du kanske har en väldigt självständig 6åring? Tänker tillbaks till min egen barndom, hade inte mamma dragit upp mig från sängen osv hade jag aldrig kommit därifrån. Det ansvaret kan man inte lägga på ett syskon

Tänker också att din man kanske kan gå ned i arbetstid de få dagarna det är tal om

Svar på tråden 14 och 6 år? Själva en stund på morgonen?