Soryu skrev 2023-02-18 08:16:32 följande:
Du skriver att du vill "konfrontera" honom och det verkar som att det finns en oro för att du ska "pressa" honom. Jag kanske är fel ute här, men jag får intrycket att ditt syfte med samtalet är att han ska förändra sitt beteende så att det blir mer som du vill. Jag tycker mig läsa in en underton av att du tycker att han gör fel mot dig. Det är kanske lite drastiskt uttryckt, men många gånger tror jag vi hamnar där när vi vill ta upp något som vi tycker är svårt i en relation.
Mitt förslag är att du hittar en annan ingång till samtalet. Fokusera inte på vad han gör, varför han gör det, och om han skulle kunna göra något annorlunda, utan fokusera på hur det känns för dig utan att vara anklagande mot honom. Gå in i samtalet med att du ska vara lika beredd på att lyssna på hur det är för honom som du vill att han ska lyssna på hur det är för dig. Se på samtalet inte som att du ska "konfrontera" honom utan som att det ska vara ett samtal där ni båda berättar hur ni känner kring det här för att se om ni kan hitta en lösning tillsammans som gör att det kan kännas bra för er båda.
Konfrontera kanske är fel ordval . Jag hittade inte riktigt något ord . Men fråga honom vad han egentligen vill med allt kanske . Då det känns som det är väldigt upp och ner och fram och tillbaka .
Jag vill inte ha det så pga barnen redan kommer ta illa vid sig om vi slutar att ses . Vilket jag inte vill ska drabba dom . Därför känner jag att det är dags att prata igenom det nu . Snarast ..
Bra text du skrivit . Tack för din input . Jag ska förklara för honom hur jag tänker , känner och ser på detta .