• xnfsm

Gravid v 16 - tryckkänsla i underlivet

Den senaste veckan har jag upplevt tryckkänsla i underlivet. Blir extremt orolig pga har två misslyckade graviditeter i sent skede bakom mig.

någon mer som haft såhär tidigt i graviditeten? Jag har även besvärats av foglossningar, hänger detta ihop?

• Svar på tråden Gravid v 16 - tryckkänsla i underlivet
  • Pascal

Jag hade tryckkänsla i båda mina graviditeter. Första gången så kom det kring vecka 18-20 nån gång och då fick jag komma in för koll. Allt såg bra ut och läkaren förklarade att det berodde på att livmodern växte och blev tyngre men ännu inte var nog stor för att lägga sig över ingången till bäckenbotten vilket orsakade den där tryckkänslan. Han menade att den skulle försvinna i takt med att livmodern växte och till slut lade sig som ett lock över bäckenbotten och det gjorde det.
    Andra graviditeten kom det senare, kring vecka 30 nån gång, kändes som att hela paketet skulle ramla ut nästan. Fick åka in på koll och fick konstaterat att det var foglossning, det kan tydligen också kännas så. 

Om jag var du skulle jag ringa gyn och be om att få komma in på kontroll eftersom du har den historiken du har. Bättre att de kollar en gång extra tänker jag :)

Svar på tråden Gravid v 16 - tryckkänsla i underlivet