• Anonym (Gråtfärdig)

Låg fetal andel??

Gjorde NIPT och har fått svaret att analys inte kunde göras pga för låg fetal andel i provet?? Vad innebär detta?

Har gjort KUB och fick en risk på ca 1:2500 rest 1:1750 och ett viabelt foster - jag ville ju bara säkerställa med NIPT, så jag blir ju livrädd nu.

VAD är detta?!?

• Svar på tråden Låg fetal andel??
  • Anonym (Gråtfärdig)

Puffar, ingen som råkat ut för detta????

• Anonym (Hanna)

Vet folk som tagit nipt men att de tintr funnits tillräckligt med material att analysera och således fått göra om provet. 

• Anonym (som tidigare skrev)

Handla?ggning vid icke konklusivt NIPT-prov

Ca 4 % av NIPT-proverna kan ej besvaras pga biologisk varians. Orsaken kan vara fo?r la?g fetal fraktion av cellfritt DNA i mammans blod. Oftast a?r den fetala fraktionen av cellfritt DNA inte tillra?ckligt stor fo?r analys fo?rra?n kvinnan a?r a?tminstone 10 fulla graviditetsveckor. O?verviktiga har ofta en la?gre fetal fraktion av cellfritt DNA och risken a?r da? sto?rre att man fa?r ett obesvarat NIPT.

Vid icke konklusivt svar fa?r man vid det aktuella tillfa?llet ta beslut om nytt NIPT-prov ska erbjudas. Efter tva? icke konklusiva NIPT-svar fa?r man i det aktuella tillfa?llet go?ra en sammanva?gd bedo?mning av situationen da?r o?vriga eventuella fynd och KUB-risken fa?r avgo?ra om man ska ga? vidare med invasivt prov alternativt avsta?r provtagning.

KÄLLA: 
    vardgivare.skane.se/siteassets/1.-vardriktlinjer/regionala-riktlinjer---fillistning/regionala-riktlinjer-for-fosterdiagnostik-i-forsta-trimestern.pdf

• Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-02-17 19:13:07 följande:

Vet folk som tagit nipt men att de tintr funnits tillräckligt med material att analysera och således fått göra om provet. 

Ja, det var det resultat jag fick. Jag hoppas ju att det inte betyder något  negativt i sig utan att omprovet visar att allt är okej..,
  • Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (som tidigare skrev) skrev 2023-02-17 19:44:24 följande:

kolla denna tråd. www.familjeliv.se/forum/thread/78965793-tva-inkonklusiva-svar-pa-nipt-pga-for-lite-dna/2

tydligen är det nån procent som inte får svar för de har för liten koncentration av barnets dna i mammans blod och testet kunde inte analyseras. men det betyder inte att det är farligt, bara att provet måste göras om.

Tack. Jag fattar inte varför bara. tog prov i v 13+1 och är absolut inte överviktig.
  • Anonym (Gråtfärdig)

Om nån annan fått detta får ni gärna skriva i tråden. Mår verkligen jättedåligt nu, är så orolig att det ska vara något fel ändå.

• Anonym (som tidigare skrev)
    Anonym (Gråtfärdig) skrev 2023-02-17 20:02:32 följande:
    Tack. Jag fattar inte varför bara. tog prov i v 13+1 och är absolut inte överviktig.
    Kan ju också vara något fel i labbet osv. Behöver ju inte alltid vara att det är nåt med dig.

Försök slappna av, tror det kommer gå bra för dig! Du har ju bra siffror på KUB-testet.
  • Anonym (Gråtfärdig)
    Anonym (som tidigare skrev) skrev 2023-02-17 22:22:49 följande:
    Kan ju också vara något fel i labbet osv. Behöver ju inte alltid vara att det är nåt med dig.

Försök slappna av, tror det kommer gå bra för dig! Du har ju bra siffror på KUB-testet.
    Ja jag hoppas.
  • Anonym (Gråtfärdig)

Puffar om nån har en positiv historia att dela med sig av där första NIPT inte gick att analysera men andra gick bra, med bra resultat?.

Sovit jättedåligt av oro inatt.

• Anonym (Gråtfärdig)

Puffar en gång till :)

• Anonym (Gråtfärdig)

Fick svar att allt såg bra ut på nästa prov. Så det kan gå bra även när det första provet inte gick att analysera!

Svar på tråden Låg fetal andel??