• Anonym (hur göra)

Hur förvaltar man 3 miljoner på bästa sätt långsiktigt? Tips

Vilket investeringssätt är bäst om man vill att värdet på ens pengar ska öka långsiktigt? Hur förvaltar man de på ett säkert sätt? Vad är det bästa?

Bostad, aktier, sparkonto eller annat? Motivera gärna om du vet. Jag är okunnig som fan. 

• Svar på tråden Hur förvaltar man 3 miljoner på bästa sätt långsiktigt? Tips
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (hur göra) skrev 2023-02-17 11:15:27 följande:

Vilket investeringssätt är bäst om man vill att värdet på ens pengar ska öka långsiktigt? Hur förvaltar man de på ett säkert sätt? Vad är det bästa?

Bostad, aktier, sparkonto eller annat? Motivera gärna om du vet. Jag är okunnig som fan. 

Beror helt på vad du vill. Vill du bo i hus eller bostadsrätt då kan det vara bra på lång sikt. Annars.skulle jag säga en global indexfond, liten risk men bra avkastning på lång sikt.

Sedan behöver man inte välja, man kan lägga in en del i ett boende, och en del i en fond. Man kan välja  flera fonder och/eller rena aktier.
    Mycket beror på vilken risk du är beredd att ta samt tidsperspektivet samt din ekonomi i övrigt. 
  • Anonym (-)

En bred aktieportfölj, gärna aktier som ger hyfsad utdelning som du kan återinvestera. Det är det enda jag skulle satsa på långsiktigt. Sparkonto är alltid en 100% förlust långsiktigt då man aldrig får en nettoränta 
    som är högre än inflationen och därmed minskar värdet varje år. Sparkonto är bra kortsiktigt då man inte riskerar en större förlust. 

• Anonym (hur göra)
    Anonym (Thomas) skrev 2023-02-17 11:33:18 följande:
    Beror helt på vad du vill. Vill du bo i hus eller bostadsrätt då kan det vara bra på lång sikt. Annars.skulle jag säga en global indexfond, liten risk men bra avkastning på lång sikt.

Sedan behöver man inte välja, man kan lägga in en del i ett boende, och en del i en fond. Man kan välja  flera fonder och/eller rena aktier.
    Mycket beror på vilken risk du är beredd att ta samt tidsperspektivet samt din ekonomi i övrigt. 
    Anonym (-) skrev 2023-02-17 11:33:39 följande:

En bred aktieportfölj, gärna aktier som ger hyfsad utdelning som du kan återinvestera. Det är det enda jag skulle satsa på långsiktigt. Sparkonto är alltid en 100% förlust långsiktigt då man aldrig får en nettoränta 
    som är högre än inflationen och därmed minskar värdet varje år. Sparkonto är bra kortsiktigt då man inte riskerar en större förlust. 

Intressant, tack för svaren. Jag kan tänka mig investeringar som ska ge resultat på 20-30 års sikt. Vad tycker ni man ska välja om man vill köra långsiktigt med liten risk för förlust? Säkra kort här. 

• LFF
    Anonym (hur göra) skrev 2023-02-17 11:38:41 följande:
    Anonym (-) skrev 2023-02-17 11:33:39 följande:

Intressant, tack för svaren. Jag kan tänka mig investeringar som ska ge resultat på 20-30 års sikt. Vad tycker ni man ska välja om man vill köra långsiktigt med liten risk för förlust? Säkra kort här. 

Titta på tex Investor. Då får du en bred och trygg aktie som brukar ha en bra avkastning som du kan återinvestera eller använda för att förgylla tillvaron. 
  • Anonym (Thomas)
    LFF skrev 2023-02-17 11:42:16 följande:
    Titta på tex Investor. Då får du en bred och trygg aktie som brukar ha en bra avkastning som du kan återinvestera eller använda för att förgylla tillvaron. 
    En aktie är väldigt sårbart även om det är ett investmentbolag.

Annars är utdelningsaktier bra förslag men jag hade diversifierat mig mer, både utdelningsaktier och fonder. 
  • Anonym (JvA)
    Anonym (hur göra) skrev 2023-02-17 11:15:27 följande:

En viktig faktor blir hur mycket tid, intresse och energi du har för att själv förvalta.

Har du mycket tid och intresse
    Läs på och jobba aktivt med en aktieportföj

Har du inte tid och intresse
    Någon bred aktiefond eller ett par olika fonder 

Finns en variant till
    Använd pengarna till något med bestånde värde som du har nytta/nöje av
    Egen bostad, sommarhus, konst, veteranbil
  • Anonym (Mman)

Jag hade funderat på bistad för uthyrning. 

• Anonym (Mman)
    Anonym (Mman) skrev 2023-02-17 12:25:29 följande:

*bostad 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Mman) skrev 2023-02-17 12:25:29 följande:

Exakt vad jag tänkte skriva. Jag skulle ha köpt ett fritidshus och hyrt ut det större delen av året. Inkomst och investering i ett.
Svar på tråden Hur förvaltar man 3 miljoner på bästa sätt långsiktigt? Tips