• aehammarman

Dåligt KUB väntar på NIPT

Längtat efter att få se att allt är bra, vilket det också var, hjärtat slog fint, magsäcken såg bra ut, näsan såg bra och fin ut, fötter och händer var det full fart på. Då ska det banne mig bli 1/50 för DS, dvs trisomi 21. Övriga var det 1/20000 och 1/20000 på. Nackspaltens högsta mätning var 1,8mm. (Bra och fullt normalt enligt BM) Sen i samband med blodprovet blev det alltså 1/50. Ålder är 36.

Nu väntar vi på resultatet av ett NiPT-test. Normalt 10 arbetsdagar. Så förväntar oss vänta en 14 dagar. Fan. Man blir ju helt vansinnigt orolig och svettig av all väntan. Några erfarenheter?

• Svar på tråden Dåligt KUB väntar på NIPT
  • Cusoon

Bästa rådet jag kan ge dig är att tänka att både kub och nipt bara ger dig ett statistiskt sannorlikhetssvar, inget annat, ett säkrare svar för fosterdiagnostik får du bara genom fvp eller mkp. Jag förstår att väntan känns olidligt lång men ändå, det är bara sannorlikhet.

• Villvaraanonym83
    aehammarman skrev 2023-02-16 16:42:43 följande:
    Dåligt KUB väntar på NIPT

Längtat efter att få se att allt är bra, vilket det också var, hjärtat slog fint, magsäcken såg bra ut, näsan såg bra och fin ut, fötter och händer var det full fart på. Då ska det banne mig bli 1/50 för DS, dvs trisomi 21. Övriga var det 1/20000 och 1/20000 på. Nackspaltens högsta mätning var 1,8mm. (Bra och fullt normalt enligt BM) Sen i samband med blodprovet blev det alltså 1/50. Ålder är 36.

Nu väntar vi på resultatet av ett NiPT-test. Normalt 10 arbetsdagar. Så förväntar oss vänta en 14 dagar. Fan. Man blir ju helt vansinnigt orolig och svettig av all väntan. Några erfarenheter?

Jag gick igenom samma olidliga väntan som du gör nu, för bara några veckor sedan. Allt såg fint ut på ultraljudet, men ålder, vikt och blodprov drog ner resultatet. Efter elva långa dagar fick vi besked om resultatet från NIPT: att vi väntar en frisk liten flicka. Är så lättad och glad! :) Jag håller tummarna att även du får ett positivt besked! Hjärta
Svar på tråden Dåligt KUB väntar på NIPT