Anonym (Förstår) skrev 2023-02-17 13:11:19 följande:
Inte riktigt samma sak men jag blev lämnad när vi precis hade vunnit budgivningen och skrivit på kontrakt på en gemensam bostad som vi skulle flytta ihop i. Jag trodde vi äntligen skulle bli sambos, skaffa barn osv och så helt plötsligt vill han göra slut och vi måste krångla oss ur bostadsaffären. Precis som i alla kriser så går man igenom olika stadier. Först kommer chocken. Sen en fas som kallas Reaktion då man har mycket frågor om varför gör han såhär varför händer det här mig..? Här tror jag du befinner dig nu. Sen kommer man in i nästa fas och det är Bearbetning och då börjar det kännas lite bättre.
Jag blev väldigt dålig den första tiden efter uppbrottet och fick faktiskt söka läkarhjälp för min stressreaktion. Det jag kan råda dig till att göra nu är att ta hand om dig själv och försöka få till de basala sakerna sömn, mat, någon fysisk aktivitet typ promenader och prata med någon som står dig nära. Jag tror inte du tjänar på att ha så mycket kontakt med ditt ex i nuläget och han kommer troligtvis inte kunna ge dig svar på dina frågor nu, och kanske inte i framtiden heller. Om det inte gäller praktiska saker då som hur ni ska göra kring er separation, men hans jobb är inte att trösta dig och ditt jobb är inte att reda ut hans eventuella problem. Att han säger att han saknar dig osv är faktiskt bara elakt och man kan undra om han bara försöker hålla dig var på kroken OM han skulle ångra sig. Nej klipp kontakten och fokusera på att ta hand om dig själv så får han prata med en kompis eller en psykolog om det är så att han genomgår en kris och inte vet vad han vill. Du kommer klara det här och det kommer snart att kännas bättre, försök att ta en dag i taget.
Tack snälla för ditt svar. Jag ska försöka arbeta med mig själv. En gammal vän till mig tog kontakt med mig häromdagen och ville börja ses. Det var som om att hon sträckte ut en hand trots att hon inte visste vad som hänt. Så vi sågs igår och det var så skönt att få träffa henne och prata med henne.
Jag har mått väldigt dåligt i 5 veckor nu. Sömnen är sådär. Maten är Ja det kunde varit bättre. Jobbade inatt och fick hjärtklappning vid 2 tillfällen så jag vet inte om min kropp försöker varna mig nu eller ngt. Känner mig skakis inombords också så jag måste försöka ta hand om mig själv bättre och framför allt för min sons skull! Han kommer hem nästa vecka så det ska bli skönt och inte behöva vara ensam hela tiden.
Ja att han säger att han saknar mig kanske kan vara så att han försöker hålla kvar mig ifall han skulle ångra sig. Han håller med om att det har gått väldigt fort. Det är lite så jag och mina närmaste tänker att han kanske tror det är grönare på andra sidan men när allt blir så definitivt sen när allt är klart med uppdelning av allt så kanske poletten trillar ner och det faktiskt inte var så bra. Och om det skulle hända så får jag se vart jag står om han skulle komma och vilja försöka igen. Om jag vill då eller inte.
Sättet han har gjort detta på är väldigt grymt och elakt trodde aldrig detta om honom. Jag förstår inte varför vi inte kunde ha satt oss ner och pratat och löst det tillsammans om han började tveka på oss och inte bara skita I det och dra.
Han sa att han undrade i början om han skulle göra rätt beslut och det är lite därför det har gått så fort för hans skull.. ingen som helst liten tanke på mig eller att vi faktiskt har varit lyckliga och haft den bra i 6 år. Känns ju som man blivit lurad och nu skäms jag konstigt nog för att jag trodde att allt var bra.