• Ulcus78

Ang arvsskifte

Jag har blivit ansvarig dör min fars dödsbo tillsammans med fullmakt från min bror. Jag och min bror är de enda arvingarna och har en bra relation sinsemellan. Dock har vi kommit överens om en del av pappas saker som kommer tillfalla oss båda på olika sätt och i samband med det också diskuterat "kompensation". Detta innebär att de medel som pappa nu har på banken kommer att fördelas något ojämnt mellan oss arvingar. Jag blir därför fundersam när jag tittar på arvsskiftesblanketten. Kan jag välja att skriva över allt på mig och sedan föra över överenskommen summa till min bror (förutsatt att han skriver under såklart)? Eller måste jag fördela dessa medel jämnt 50-50 till oss båda?

Tack!

• Svar på tråden Ang arvsskifte
  • Anonym (?)

Vad för blankett? Vi har aldrig använt blanketter utan bara skrivit vem som ska tillskiftas vad. Googla arvsskifteshandling så hittar du exempel.

• Ulcus78
    Anonym (?) skrev 2023-02-15 16:15:06 följande:

Vad för blankett? Vi har aldrig använt blanketter utan bara skrivit vem som ska tillskiftas vad. Googla arvsskifteshandling så hittar du exempel.

"Fördelningsblankett Arvsskifte" som vi fick från banken.
  • Ulcus78
    Anonym (?) skrev 2023-02-15 16:15:06 följande:

• Anonym (?)
    Ulcus78 skrev 2023-02-15 16:17:53 följande:
    Ok, men om den inte passar er så skippa den då och skriv själva istället? Finns som sagt exempel på nätet, sök till exempel på arvsskifteshandling på länken nedan.

https://docplayer.se/1621052-For-rad-i-specifika-arenden-rekommenderar-villaagarna-att-kontakt-tas-med-villaagarnas-jurister-alternativt-annan-juridisk-expertis.html 
  • Anonym (Nja)

Nej på den blanketten ska det tydligt delas upp vem som får vilken summa utbetald till sig. Skiljer det mycket i värde mellan de saker ni tar med er (tro mig, ni har garanterat övervärderat många saker, tänk snarare vad man får på en loppis) så ska den andra så klart kompenseras. Alltså, man KAN skriva vad man vill men det är bättre att ha allt delat svart på vitt.

• ElPralin

Ni kan ju komma överens om vad ni vill och skriva vad ni vill. Men för att slippa ev framtida tjafs så skriv vad han ska ha och vad du ska ha. Enklast så. Då betalar banken ut det ni skrivit till var och en.

Svar på tråden Ang arvsskifte