• Anonym (Separera)

Hur funkar sambolagen?

Jag och min sambo ska separera. Han har visat stora tecken på psykopatdrag vilket har gjort mig att vilja lämna det här. Självklart togs det inte emot väl och han är nu värre än värst. Han säger att han ska kasta ut mig ur lägenheten om en vecka om jag inte flyttat själv, han säger att jag inte kommer få ta med mig en enda sak ifrån lägenheten osv trots att det är jag som köpt nästintill allt. är det någon som har koll på det här med sambolagen? Visst ska saker delas upp? Han har väl inte rätt att behålla allt själv?

• Svar på tråden Hur funkar sambolagen?
  • Lynx123

En enkel googling visar att sambos enbart delar upp bostadens ägodelar (möbler) oavsett vem som spenderat mest. Allt annat behåller var och en för sig och det finns ingen underhållsskyldighet.

• Yllop

De saker ni hade med er när ni flyttade ihop ska inte delas. Ej heller saker som var och en har fått som gåva eller ärvt medan ni varit sambo.

Bohag (möbler, mattor, elektiska prylar, glas, porslin, handdukar, lakan o dyl) som ni köpt medan ni bott i hop ska delas lika på oavsett vem som betalat.

Pengar, bilar, husvagn o dyl tillhör den som betalt och räknas inte in i bodelning.

Om han ägde bostaden eller hyrde den innan ni flyttade ihop så är den hans.
    Har ni köpt den för gemensamt bruk får han köpa ut dig om han vill behålla den.

Är bostaden hans måste han ge dig tre månaders uppsägningstid innan du behöver flytta (dvs tre hela kalendermånader).

Blir det problem och han bråkar kan du vända dig till tingsrätten och be om en boutredningsman som hjälper er med bodelningen. Boutredningsmannen kostar dock pengar så är det väldigt små summor det rör sig om är det ofta inte värt att kosta på sig det.

Svar på tråden Hur funkar sambolagen?