• Petra30

Barnvagn på skogsväg! 🌲

Hejsan!

Jag har en emmaljunga NXT Deluxe som jag tycker jättemycket om! Dom i butiken rekommenderade denna för grus och skogsväg som jag mest går på. Men? Det måste finnas någon bättre vagn för skogsvägar med Pinnar, stenar, gropar, snö, is, hård backe. Min NXT är så stötig att promenaderna inte ens känns kul! 

Fick se att Emmaljunga har en som heter superviking/viking som jag rent spontant tycker ser bättre ut för skogsvägar!? 

Får lite ångest över att jag kanske vill byta vagn efter bara några månader då jag ändå tycker om min.

nu till mina frågor till er bättre vetande! 

* Är Emmaljunga superviking/viking en vagn med bättre dämpning?
    * Kan jag använda min NXT sitt/liggdel på vikingchassi?
    *finns det andra däck som jag själv kan anpassa luften i?

Ha en fin dag! 

• Svar på tråden Barnvagn på skogsväg! 🌲
  • katrinp

Hejsan!
     Ja, både Viking, superviking och Nitro är mer stöttåliga än NXT serien.
    Superviking och Nitro är samma chassi.
    Nej, du kan inte använda NXT serien till Vikingserien.
    Till både Nitro och Viking finns lufthjul där du själv kan pumpa efter önskemål. Annars rekommenderar jag terränghjul.
    Hade en superViking till mellanbarnet och uppdaterade till en NXT vagn (hade sålt den andra) men bytte snabbt tillbaka till SuperViking igen.

• Anonym (M)

älskar min superviking och använder den i all terräng. Tycker med att den känns mer gung i än nxt. Men om jag var du hade jag kollat in emmaljunga alu s chassi.

Det är samma chassi som Superviking men uppdaterad så du kan använda din nxt delar på och det finns tillbehör att köpa till. Då superviking slutade produceras för något år sen tycker jag det är svårt att hitta tillbehör.  

• villervaller

Vi har en Emmljunga NXT90 som funkar bra på grusväg som du säger men fastnar stöter man på minsta sten eller rot blir det tvärstopp. När vi fick ett andra barn och ändå behövde ny vagn så köpte vi en Thule Urban Glide 2 just för ändamålet med off-road men den är så lätt och skön att köra att Emmaljungan numera mest är sovvagn. Den har stora däck och tar sig fram överallt. Rekommenderar varmt.

Svar på tråden Barnvagn på skogsväg! 🌲