• Anonym (Frun)

Hur lära sig själv, ta emot saker?

Jag vet inte om jag lagt denna tråden rätt nu. 

Men jag har ett problem, som blir ganska stort ibland. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det hela och känner att jag behöver någon form av hjälp. 

Jag har genom tiderna träffat killar, som det varit lätt att "ge saker". Jag har kunnat ge dem saker, göra saker för dem och jag tycker om att göra det. 

Allt från rent praktiska saker, som grejer eller ge av min tid etc. 

Men jag har så otroligt svårt att själv ta emot något. Det går bara inte. 

Oftast har dessa killar varit rätt bekväma med att jag, ger o ger o ger. När jag väl ber om något tillbaka, så får jag ångest. Mår dåligt över det hela och nästan ursäktar mig. 

Tyvärr är det så att det dessutom oftast varit killar som, alltid har en anledning till att inte ge av sig själva till mig. Tex inte göra något jag tycker om att göra, eller ens ge mig en present när jag fyller år. Utan det är jag som alltid gett dem allt de önskar sig, följer med överallt osv. 

När jag så bett om något, vilket oftast tar lång tid att göra, samt är sjukt jobbigt. Så har de inte gett mig något, eller försvarat sina ageranden tex "nä men du fick inten födelsedagspresent för du hade XXX innan så jag var sur på grund av dig" 

Ibland startar jag ett bråk om att det känns som att jag inte förtjänar något. När jag inte ens får det absolut minsta. Tex att jag spenderat alla senaste helgerna åt att göra det han vill, frågar om vi inte kan göra något jag vill en dag och det blir tvärt nej för det finns inte tid osv. 

Så på ett sätt vill jag ju få jag med. Samtidigt OM det väl sker, får jag sådan enorm ångest. Eller om han skulle säga "Ja klart vi kan göra det, på onsdag om två veckor kanske vi kan göra något du vill". 

Jag får ångest och börjar genast fundera på vad vi kan göra, som han tycker om. Vad skulle han tycka vore roligt. 

För jag törs inte göra något som jag själv vill, blir rädd att det ska bli en flopp, att han ska avsky det eller det ska bli bråk, gräl, eller att jag efteråt lär "betala tillbaka". 

Svårt att förklara hur jag menar riktigt. 

Nu sker sådant typ aldrig, för skulle vi tex boka in att om två veckor ska vi verkligen göra något jag vill. Typ vandra, grilla i skogen etc. Så kan jag till 95% lova att det glöms bort. Att han kommer och berättar att just den dagen, tänkte han åka till sina polare, spela, tagit på sig extra jobb etc. Åh jag säger inget. utan är bara tyst. Även om jag blir sårad så visar jag det inte. Utan inom mig känner jag enbart att jag var nog ändå inte värd det hela. På något sätt känns det även skönt att det inte blir av, för det har troligen varit ångestladdat för mig och jag har troligen gråtit några gånger över det hela, i rädsla för att det inte kommer bli av, att det kommer bli fel osv. 

Det är inte bara med nuvarande det är så, utan det har varit så med alla killar jag haft. Har försökt förklara det för dem med, att jag nog behöver lite hjälp för att verkligen våga ta för mig. Men det når inte fram. 

förstår att jag kanske behöver stå på mig mer? Samtidigt törs jag inte. 

Hur vågar man ta plats, finnas och försöka känna att man är värd något?

• Svar på tråden Hur lära sig själv, ta emot saker?
  • Anonym (Letti)

Tvåsamma relationer kan bli väldigt kvävande. Det verkar som om du väljer tvåsamhet med egocentriska och egoistiska personer. Det kan ha att göra med att du är van vid att bli behandlad på ett visst sätt och söker dig till samma. Det går sällan att ändra på den andra om den själv inte vill. Är du i en relation just nu? 

• Anonym (Frun)
    Anonym (Letti) skrev 2023-02-14 10:39:05 följande:

Tvåsamma relationer kan bli väldigt kvävande. Det verkar som om du väljer tvåsamhet med egocentriska och egoistiska personer. Det kan ha att göra med att du är van vid att bli behandlad på ett visst sätt och söker dig till samma. Det går sällan att ändra på den andra om den själv inte vill. Är du i en relation just nu? 

Jag är i en relation som på väldigt många plan är väldigt bra. 

Han är otroligt snäll och omtänksam, men även här har det blivit så att jag ger och ger och ger. Nöjer mig med absolut det minsta, han behöver inte göra minsta lilla ansträgning. 

som idag, alla hjärtans dag, det firas inte alls. Inte för att jag inte vill, utan för att jag vågar inte säga att jag vill. Eller när vi förlovade oss, jag hade gärna sett det lite mer romantiskt eller iallafall någon form av firande. 

Vi gör aldrig några sådana saker. firar något, eller gör något för min skull. Åh jag bara finner mig i det, även om jag innerst inne blir lite sårad. Jag kan nämna det någon gång, men det glöms sedan bort. 

Nu var det mer en fråga bara, klart. Det är lite av en sorg för mig. 

Eller som nu, senaste tidens lediga dagar har ägnats åt hans sport, hans släkt, bröllop för hans vänner, gjort det han velat. Jag frågade om vi kan göra något, någon dag för mig som jag vill. Svaret blev att han inte vet när det finns tid för det, men vi kanske kan hitta en dag att "fixa lite hemma och städa". 

försökte förklara att jag inte ville städa när det ska ägnas tid åt något jag vill, utan faktiskt göra något jag tycker är roligt. Samtidigt blir jag att känna mig urusel, som om jag ber om för mycket. Känner mig egoistiskt och ångrar att jag ens sagt något. Hade kanske behövt att det vore mer självklart att även göra saker jag vill, eller för min skull, att det vore lite självklart och lätt att hitta tid för det etc. Jag blir att ångra att jag ens sagt något, för jag blir att känna mig besvärlig och ivägen. 

Som att det enda jag är värd, är att om vi ska göra något för mig. Då ska det städas hemma.. 

• Anonym (Letti)

Du berättar att han är otroligt snäll och omtänksam, men det verkar han inte alltid vara utifrån det du beskriver. Jag skulle känna mig osynlig i en sådan relation. 

• Anonym (Frun)
    Anonym (Letti) skrev 2023-02-14 10:56:22 följande:

Du berättar att han är otroligt snäll och omtänksam, men det verkar han inte alltid vara utifrån det du beskriver. Jag skulle känna mig osynlig i en sådan relation. 

Kan förstå hur du menar, känner mig även rätt osynlig rätt ofta. 

samtidigt kan jag inte låta bli att klandra mig själv för det, att jag gör mig själv osynlig? 

Att jag kanske skulle behöva våga mer. 

• Anonym (Letti)
    Anonym (Frun) skrev 2023-02-14 10:58:21 följande:

Kan förstå hur du menar, känner mig även rätt osynlig rätt ofta. 

samtidigt kan jag inte låta bli att klandra mig själv för det, att jag gör mig själv osynlig? 

Att jag kanske skulle behöva våga mer. 

Jag var länge med i ett gapigt sammanhang där alla samtidigt hade full koll och blev tysta som fogliga möss om en viss person talade men ignorerade till exempel mig och andra. När jag kände ett behov av att benämna det fick jag  höra att jag bara skulle "ta mer plats". Men plats tar man inte bara, man ges även plats, eller inte. Om man inte ges plats så kommer man att vara osynlig. Det finns ingenting du kan göra åt att du inte ges plats, mer än att berätta om dina önskningar om aktiviteter och se om de hörsammas. Men eftersom det verkar som om du intuitivt känner att du skulle få skit av din man om ni gör sånt som du tycker är kul istället för att städa så förstår jag verkligen om du tvekar! Det vore bra att få veta lite mera om på vilket sätt han är otroligt omtänksam eftersom du lyfter fram det och samtidigt inte trivs helt med vem du blivit i den här och andra relationer. 
  • Anonym (Mäh)

Men det är ju bara att sätta ner foten, sluta göra en massa saker bara för någon annans skull och deklarera att från och med nu blir det jämställt. Att göra sig själv till ett offer och martyr "som bara ger och ger och aaaldrig får nåt tillbaka" är fruktansvärt avtändande på alla sätt och vis i alla relationer. Ta ansvar för ditt eget liv.

• Anonym (Letti)
    Anonym (Mäh) skrev 2023-02-14 11:50:19 följande:

Men det är ju bara att sätta ner foten, sluta göra en massa saker bara för någon annans skull och deklarera att från och med nu blir det jämställt. Att göra sig själv till ett offer och martyr "som bara ger och ger och aaaldrig får nåt tillbaka" är fruktansvärt avtändande på alla sätt och vis i alla relationer. Ta ansvar för ditt eget liv.

Jag har gjort denna resa ett antal gånger. I samtliga fall har det lett till avslut förr eller senare. I de flesta fall har vändpunkten kommit när vi befunnit oss på min hemmaplan på ett eller annat sätt, för där man är säker är det även lättare att få syn på den absurda maktobalans som uppstår mellan människor som vill bestämma till varje pris och oss andra. Nu hoppas jag verkligen att jag valt att gå vidare med en sådan person för sista gången, men vem vet: det kan dyka upp på jobb, i familj, i vänskap eller andra sammanhang. Tricket är att lära sig tecknen och förhålla sig svalt och distanserat redan efter första tendens. De här personerna ska inte ha några chanser alls innan de själva ändrar sitt beteende. 
Svar på tråden Hur lära sig själv, ta emot saker?