-
Kan det räknas som trakasserier om en arbetskollega återupprepat på olika sätt försöker få en annan person att säga upp sig? Exempelvis genom att visa platsannonser som personen skulle kunna jobba på istället utan att personen ens bett om denna typen av råd?
-
Svar på tråden Trakasserier?
-
Ja. Ta det med chefen eller säg till på skarpen.Tomas Svensson skrev 2023-02-13 17:17:41 följande:Trakasserier?Kan det räknas som trakasserier om en arbetskollega återupprepat på olika sätt försöker få en annan person att säga upp sig? Exempelvis genom att visa platsannonser som personen skulle kunna jobba på istället utan att personen ens bett om denna typen av råd?
-
Självklart är det trakasserier, det är arbetsplatsmobbing! Din chef ska givetvis informeras för att ta till åtgärder.
-
Det här gäller inte mig.
Problemet är att arbetsplatsen har en väldigt svag chef och sedan tre personer som har en carte blanche att göra vad dom finner lämpligt. Alla dom tre personerna har vi koll på hur dom har vart på tidigare arbetsplatser och det är ingen nice story att berätta. Ogillar att överdriva med vissa av dessa tillspetsade diagnoser, men rätt rejält säker på att en av dom är en riktig narcessist, dvs inte bara en av alla på skalan med mer el mindre drag. Utan tvekan har hon gjort sig skyldig till brott. 2 jobb tillbaka hade hen hamnat som högsta chef/VD. Hon "gjorde sig då av med" en jätteomtyckt person vilket hon själv berättade öppet om och att det skulle haft att göra med att hen drack alkohol. Många oklarheter i det hela här men i min värld täcks det av sekretess. Det finns fler saker som egentligen är ännu sjukare.
Den andra personen har inte hemlighållit att hen har adhd och är all over the place hela tiden och har ett fullkomligt gränslöst beteende som dock backas av chefen av ovan angiven anledning. Mobbade på förra jobbet ut en nyutexad person som inte var beredd på att hen hade fått anställning på ett ställa hen konstant måste vara beredd på att bli påhoppad. Jag mötte själv den andra personen i ett köpcentrum varpå personen kastade sig om min hals. I min värld är vi "inte riktigt där" än och i min värld är det inte ett proffsigt beteende. I synnerhet när det gäller den branchen.
Den tredje är lite av de facto chef och har saftiga narcissistiska drag också. Hen tvekar inte att göra livet surt för andra för egen vinnings skull. En fullständig maktspelare som via chefen fått in hela familjen som bildar en maktbas. Detta inleddes med att en omtyckt och duktig person som jobbade som administratör sattes i "frysboxen". När denne insåg hur läget var efter ett antal månader och slutligen gav upp konstaterade person #3 att hen inte hade tid med administration, varpå hens son blev anställd.
Det finns mycket mer att skriva, men utgår från att läget är hyffsat klart.