Adhd-diagnos som vuxen?
I samband med att mitt barn har utretts för adhd och jag läst på mycket om det känner jag mig rätt säker på att jag också har det.Jag är fullt medveten om att det är vanligt att man stämmer in på många adhd-kriterier utan att ha en diagnos men jag känner inte att det här är situationen att "vem som helst" läser en lista och tycker den kan pricka av en massa. Utan snarare att bitar jag aldrig förstått om mig själv faller på plats och jag får en aha-upplevelse.
Av olika anledningar så känner jag att jag skulle vilja göra en utredning jag också, men det är inte brådskande och jag vill inte betala 40 000 för det utan kan vänta in samhällets långsamma kvarnar. Men hur går man egentligen tillväga? Jag har ingen kontakt med sjukvården för min egen del utöver husläkaren där jag bara varit på ett besök på min vårdcentral som jag hört till i ganska många år.
Sedan vet jag inte ens om jag skulle få göra en. Utåt sett är jag en välfungerande person. Jag har en bra karriär och jag har jobbat i hela mitt liv för att hitta strategier för att hantera mina svagheter så jag har ju även en tillsynes välfungerande vardag. Men samtidigt så vet jag ju att både min man och mina arbetskamrater tydligt ser att jag inte är "som andra" utan funkar på ett annat sätt än majoriteten."Hur kan någon som är så smart samtidigt vara så korkad" är tex något jag fått höra hela livet.
Bor i Sthlms län om det gör någon skillnad.