• Anonym (Jag)

Har han rätt att veta att det finns en annan?

Vi ska skiljas... Bara precis i början av allt än. Vi har haft många problem länge och jag har äntligen vågat ta steget att säga att det inte fungerar längre.

Jag har träffat en annan som fått mig att inse hur mycket jag missat genom att bara nöja mig och låta livet rulla på. Min nuvarande man känner inte till honom och jag vill heller inte säga något. Det känns onödigt och jag vill inte att han ska tro att jag lämnar honom för en annan... För det är inte så. Det handlar inte om det. Jag ville lämna långt innan vi ens kände varandra, men har inte orkat påbörja processen med allt vad det innebär.

En vän som känner till hela historien tycker att han har rätt att veta... Men är det verkligen så? Skiftar inte det fokus från annat?

• Svar på tråden Har han rätt att veta att det finns en annan?
  • Anonym (Style)

Nej, han behöver inte veta.

• Anonym (v)

Nej men har ni barn ihop och dom träffar den nya tycker jag nog att det är schysst att berätta. 

• Anonym (...)

Man kan skilja sig av vilket skäl som helst så man behöver inte säga just det. Ta en sak i taget: ordna allt det praktiska, flytta isär osv. Om du sen möter någon kan du berätta det då. 

Någon nämnde barn ovan och, ja det är schysst att berätta när man träffat någon annan, men det tar man då. 

En annan fundering är om din vän eller någon mer som vet inte kan hålla tyst? För i så fall kan ryktesspridning göra att din man får veta det sen och då kanske er relation blir ännu sämre för att du inte berättade allt runt skilsmässan. 

• Anonym (Jen)
    Anonym (...) skrev 2023-02-13 07:14:56 följande:

Man kan skilja sig av vilket skäl som helst så man behöver inte säga just det. Ta en sak i taget: ordna allt det praktiska, flytta isär osv. Om du sen möter någon kan du berätta det då. 

Någon nämnde barn ovan och, ja det är schysst att berätta när man träffat någon annan, men det tar man då. 

En annan fundering är om din vän eller någon mer som vet inte kan hålla tyst? För i så fall kan ryktesspridning göra att din man får veta det sen och då kanske er relation blir ännu sämre för att du inte berättade allt runt skilsmässan. 

Min tanke också, kan vännen hålla tyst om det hon vet?

Nej, jag tycker inte att du ska berätta.  Han kommer för alltid skylla på att du var otrogen och lämnade honom för din älskare och på så sätt få sympatier från omgivningen. 
    Inte ens om ni har gemensamma barn bör du berätta om din nya nu eftersom jag antar att det kommer ta lång tid innan den nya träffar barnen och då har du träffat den nya då, inte tidigare.  Bättre för alla parter.
  • fjanten

Jag ser inte poängen med att berätta, det kan ju dessutom ta slut med den nya inom någon månad, då blir det ju ännu mer dumt att ha berättat. Med det sagt kan du ju behöva berätta nu ändå - för du verkar ju redan ha berättat för andra och sånt där har en tendens att sprida sig. Ska blivande exmaken höra det från någon så bör det ju vara från dig.

• Anonym (Fluff)

Du har redan bestämt dig för att inte berätta, men vet innerst inne att det är ett beslut fattat för din egen bekvämlighets skull. Den sortens beslut kan, beroende på hur du fungerar i övrigt, vara praktiska eller leda till dåligt samvete. Du väljer. 

• Anonym (Jag)

Nej min kompis kommer absolut inte säga något, hon tål inte min man och har försökt få mig att våga lämna länge. Finns heller inga gemensamma bekanta det skulle kunna komma ifrån.

• Anonym (Nu?)
    Anonym (Jag) skrev 2023-02-13 06:24:55 följande:
    Har han rätt att veta att det finns en annan?

Vi ska skiljas... Bara precis i början av allt än. Vi har haft många problem länge och jag har äntligen vågat ta steget att säga att det inte fungerar längre.

Jag har träffat en annan som fått mig att inse hur mycket jag missat genom att bara nöja mig och låta livet rulla på. Min nuvarande man känner inte till honom och jag vill heller inte säga något. Det känns onödigt och jag vill inte att han ska tro att jag lämnar honom för en annan... För det är inte så. Det handlar inte om det. Jag ville lämna långt innan vi ens kände varandra, men har inte orkat påbörja processen med allt vad det innebär.

En vän som känner till hela historien tycker att han har rätt att veta... Men är det verkligen så? Skiftar inte det fokus från annat?

Vad kommer det innebära för er framtida relation och eventuellt behov av samarbete om det kommer fram om ett tag?
  • Anonym (Fluff)
    Anonym (Jag) skrev 2023-02-13 08:16:47 följande:

Nej min kompis kommer absolut inte säga något, hon tål inte min man och har försökt få mig att våga lämna länge. Finns heller inga gemensamma bekanta det skulle kunna komma ifrån.

Minst sagt speciell kompis, som inte tål din man och lobbat länge för att du ska våga lämna men samtidigt tycker att idioten har rätt att veta. Är du säker på att din kompis har sköna avsikter? Du verkar lite osjälvständig generellt och då kan man råka ut för riktigt goda "vänner" som har kul i dockskåpet du ser på som ditt liv. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Fluff) skrev 2023-02-13 08:51:18 följande:
    Minst sagt speciell kompis, som inte tål din man och lobbat länge för att du ska våga lämna men samtidigt tycker att idioten har rätt att veta. Är du säker på att din kompis har sköna avsikter? Du verkar lite osjälvständig generellt och då kan man råka ut för riktigt goda "vänner" som har kul i dockskåpet du ser på som ditt liv. 
    Lobbat är att ta i, men hon vet hur han behandlar mig. Hon resonerar lika med alla, att man har rätt till hela bilden.
Svar på tråden Har han rätt att veta att det finns en annan?