• Triillian

Nervös inför ev uppsägning.

Ja, efter 6 som sjuksköterska/astma-kol sköterska på en vårdcentral så känner jag att jag inte står ut längre, Allt går på rutin och lär mig inte mycket nytt om dagarna, För det mesta är det även som att jobba mot en vägg med den nästan ständigt bristen på läkartider, irriterade och krävande patienter som inte förstår vilken rävsax man som ssk sitter i i telefonrådgivningen. Får de inte tid i telefon så kommer de ner fysiskt till vårdcentralen (som om det skulle trolla fram fler tider). 

Första perioden med kris på jobbet så kämpade man på, även andra tredje och fjärde osv. Men denna gången kändes som droppen. Jag trivs dock med de flesta av mina kollegor men jobbet det känns inte roligt längre, Behöver nya utmaningen och vill utvecklas i min roll vilket jag inte gör just nu, 

Har nu hittat ett jobb som jag tror jag kommer älska och slängde iväg en ansökan, efter 5 timmar ringde de och bokade in intervju. Fick lite panik efter det då allt gick så snabbt. Nu måste jag ju berätta för chefen. HUr ska jag berätta och lägga fram det? Känns som jag sviker min chef och kollegor om jag säger upp mig. Tänk om de blir besvikna att jag ev lämnar när vi redan har personalbrist?

Jag förstår att jag inte är den första som säger upp mig från min arbetsplats och nyligen slutade 2 av mina kollegor. Men känns ändå tufft, 

• Svar på tråden Nervös inför ev uppsägning.
  • Fröken Allvar

Nej men känn inte så! Det visar i och för sig på din lojalitet med dina kolleger. Däremot skulle jag försöka ta det lugnt med eventuell ny anställning så att du inte hamnar ur askan i elden. Nu vet du att du är så pass attraktiv att det kan gå fort att byta. 

• Anotherone

Lojaliteten inom stora yrkesgrupper (vård, skola, omsorg, socialtjänst och andra samhällsbärande instanser) är orsaken till att verksamheterna rullar. Och att chefer och andra högre upp aldrig tar tag i problemen. Folk jobbar ju på så såååå farligt kan det inte vara?
    Men du står dig själv närmast och du har nu gjort slag i saken för att lösa det så att du mår bra. Dina kollegor behöver använda sina förmågor och göra samma sak, det är fint att du tar ansvar men de kan också söka sig vidare.
    Säg upp dig, gör ditt bästa under uppsägningstiden så att du vet att du gjort allt du kunnat i alla fall och sen tar du med dig kompetens och ditt kunnande till en ny arbetsplats. 

• Kockobello

Nej, det är deras ansvar.

Lämna skitjobbet.

• EpicF

Lägg upp det med att du söker efter nya utmaningar och ny kunskap. Att du helt enkelt vill komma vidare i din yrkeskarriär. 

Om de blir besvikna så är det inget du kan göra något ut. Trivs man inte med arbetsuppgifterna och vill ha mera utmanande uppgifter så ska man byta jobb. 

Svar på tråden Nervös inför ev uppsägning.