• Anonym (Lojal men....)

Hon börjar bli en foliehatt

Min fina vän som jag gillar att vara med blir allt värre I sina teorier om att samhället och sjukvården är korrupta. Hon vill bara prata om det och olika länkar hon läser. Jag lyssnar men när jag ger mothugg då blir hon arg och drar sig undan. Allt mer isolerad. Vad ska jag göra? "vi är vuxna singlar med stora barn. Jag sörjer att jag tappar henne rakt framför mig. Det finns psykisk ohälsa i hennes familj. Några råd? 

• Svar på tråden Hon börjar bli en foliehatt
  • Anonym (Challe)

Har hört att man inte ska hålla med folk som har vanföreställningar, det orsakar väl en progression av vanföreställningen. 

med det sagt så vet jag inte riktigt hur du ska göra för att nå fram och undvika att hon blir isolerad.

kanske berätta för henne att du bryr dig om henne och att du är orolig för att hon isolerar sig? Kanske lägga mer fokus på omtanken än konspirationsteorierna?

• Anonym (Asdf)

Min mamma har en väninna som är åt det hållet också. Vägrar vaccin och äter en massa tillskott istället och delar länkar som hon får av sin icke-medicinska hälsokontakt. Och blir cäldigt upprörd om man säger emot.

Där så har i alla fall min mamma och de gemensamma vännerna kommit överens om en gemensam strategi som helt enkelt är att ignorera. De inser att om de säger emot så kommer de att förlora sin vän som de har känt i 50 år och i övrigt är en fantastisk människa de verkligen uppskattar. Så när det kommer länkar skickade så svarar de inte eller svarar med att prata om något annat. Tex "vad trevligt att höra av dig, kanske dags att boka in en lunchträff" eller liknande.

Och samma sak om det börjar diskuteras så byter de ämne så smidigt som möjligt. 

Vet ju inte detaljerna exakt utan bara vad min mamma har berättat för mig då hon varit väldigt bekymrad över detta.

• Tukt

Eftersom du inte kan påverka henne, måste du förmodligen släppa. Men det du kan försöka är att identifiera tillfällen då hon inte "går i gång" och börjar älta det där. Och sedan försöker ändra umgänget så att ni umgås mest på det viset.
    Alltså om hon får syre för sådant där när ni sitter ensamma och dricker vin, men inte när ni har en aktivitet, försök då fokusera mer på era aktiviteter.
    Och om det inte finns sådana tillfällen du känner till, försök hitta alternativa umgängessätt ni inte testat innan.

• Lynx123

Jobbigt! Det där är lite som religiösa människor, det går inte att diskutera. Vad jag brukar görs i sådana personer är att alltid upprepa vad de har sagt för att visa att jag uppfattat rätt....gärna derad starkaste argument (kallas steelman teknik). Sedan kommer jag med någon klyscha i stil med "det finns ju alltid fleran synvinklar", "alltid viktigt att kolla upp källor ordentligt" eller "all media är ju alltid vinklad åt ett eller annat håll". Fortsättningsvis frågar jag vilka motargument de har läst/hört och om de anser saker som typ YouTube och Foxnews vara tillförlitliga källor. Gärna med exempel som hur krigsrapporter om Ukraina är väldigt olika beroende på om det är ryska eller franska nyheter. Som du ser går jag inte direkt in och kritiserar utan försöker få dem att förstå och erkänna att inte heller de kan veta sanningen om allt som pågår.

En annan strategi är att byta samtalsämne. Antingen genom att ta upp ett annat ämne eller att helt enkelt säga att du inte pallar med samma ämne hela tiden. Att det finns så mycket annat i livet ni kan göra och diskutera som vänner.

Hoppas ni hittar tillbaka till varandra utan foliehattar...

• Anonym (Luttrad)

Tråkig situation, men det kan gå att fortsätta umgås med människor trots att de har vanföreställningar. Gå aldrig i argumentation, du kan aldrig ?vinna? en sådan diskussion. Istället blir du den dumma och elaka. Håll inte heller med för då spär du på att hon har rätt och hon fastnar ännu djupare.

Mitt bästa råd är att försöka vara så neutral och ointresserad som möjlig, och att byta samtalsämne så fort ni tangerar ämnen om samhälle och sjukvård. Försök prata om lättsamma saker, gemensamma intressen, väder, inredning, hobby, matlagning, arbete, resor, barnen? Vad ni nu är intresserade av. 

• Anonym (Lojal men....)

Stort tack för fina välmenande råd. Inser att detta blir inte lätt men jag ska försöka. 

• Anonym (Foliehattarnas tidsålder)

Tror inte det finns så mycket att göra med en sådan i dagens klimat pga polariseringen. 

Alla är så rabiata idag mot bara för kanske så lite som 10-15 år sedan. Man är A) eller B) fullt ut där man tidigare kunde vara mest A) men hålla med B) i ett par saker eller vice versa. Det här lämnar sinnet på vid gavel för foliehattarna.

Jag tror du får vänta ut polariseringen innan det ens går att resonera med henne. 

• Anonym (Syster)

Oj vad jag känner igen det där. Min vän förändrades för varje år som gick. Tog till sig en skev verklighet. Och ja, vi är inte vänner längre.
    Förändringen vart så småningom över hela personligheten tyvärr. Otroligt sorgligt att förlora en nära vän efter många många år tillsammans.

• Anonym (Musse Drägg)

Det är nog svårt att resonera med en sådan person. Jag har själv haft två sådana vänner. Den ena bröt jag med för länge sen. Väldigt intelligent och insatt men tog allting väldigt personligt och kunde verkligen gå igång under hennes skov av psykisk obalans.

Den andra har jag väldigt sporadisk kontakt med. Hon är snäll och har ofta rätt i sak men även hon tar allt i världen så personligt. Det blir väldigt dränerande när man inte kan ha en nyanserad diskussion om olika saker.

• Anonym (000)

Jag har en släkting som är hypokondrisk. Det blev så i släkten att vi alla ignorerar när hen tar upp sådana saker. Vi säger "jaha" och sen byter man ämne. Om man försöker lyssna, verka uppmärksam så blir allt bara värre. Antar det du beskriver går att hantera likadant. 

• Anonym (Huttra)

Finns det någon som har erfarenhet att komma ur dessa negativa destruktiva konspirationstankar att samhället är ont.

Eller slutar dessa människor som ensamma för ingen orkar med dem? 

• Anonym (Blommor)
    Anonym (Huttra) skrev 2023-02-11 17:23:08 följande:

Finns det någon som har erfarenhet att komma ur dessa negativa destruktiva konspirationstankar att samhället är ont.

Eller slutar dessa människor som ensamma för ingen orkar med dem? 

Intressant fråga. 
    Har de insikt om att de är udda, lite knäppa. Eller är de fullt nöjda I sin bubbla. Bryter med dem som aktivt vill hjälpa till....

Jag är lite I den sitsen om jag ska engagera mig.... 
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Blommor) skrev 2023-02-12 23:19:07 följande:
    Intressant fråga. 
    Har de insikt om att de är udda, lite knäppa. Eller är de fullt nöjda I sin bubbla. Bryter med dem som aktivt vill hjälpa till....

Jag är lite I den sitsen om jag ska engagera mig.... 
    Antagligen väldigt olika, men jag tror att många är nöjda i sin bubbla, ja. De söker sig till likasinnade och tycker nog ofta att alla andra är lite korkade som inte fattar att deras ?tro? är den rätta. Vare sig det nu gäller religion, antivaxxers, politik eller att samhället är korrupt och att alla människor är onda och elaka.
  • Anonym (Lojal men....)
    Anonym (Luttrad) skrev 2023-02-13 13:59:12 följande:
    Antagligen väldigt olika, men jag tror att många är nöjda i sin bubbla, ja. De söker sig till likasinnade och tycker nog ofta att alla andra är lite korkade som inte fattar att deras ?tro? är den rätta. Vare sig det nu gäller religion, antivaxxers, politik eller att samhället är korrupt och att alla människor är onda och elaka.
    Jo så är det nog ofta. Det är samhället,  vården, politiker som är korrupta enligt dem. Vi andra är lättlurade jävlar... Som inte fattar deras insikter.... 
  • Anonym (Blommor)

Vilka är de värsta exempel  ni hört från dessa foliehattar
    antivaxxers, amalgam..... Nåt med avgaser från flygplan, riggade val, farlig el....? 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Blommor) skrev 2023-02-21 18:33:16 följande:

Vilka är de värsta exempel  ni hört från dessa foliehattar
    antivaxxers, amalgam..... Nåt med avgaser från flygplan, riggade val, farlig el....? 

En bekant till mig är fullständigt övertygad om "the deep state" och att de människorna styr ALLT i världen. Jag orkar inte höra tjatet snart... För några år sedan var hen inne på att muslimerna försökte ta över västvärlden genom islamisering, gick med i någon lokal milisgrupp och hade allt möjligt konstigt för sig. Synd på en annars rätt intelligent person.
  • Anonym (Challe)

Jag bor i usa, så hör en massa konstigheter hela tiden. Tror det värsta var att covidvaccinet var tillverkat av aborterade svenska foster, eller kanske det där om ödlemänniskor.

känns som pandemin har spolat fram dom. Kan nog inte varit bra med ett virus som gelatiserar lungor och hjärnor i samband med isolering där datorn blir din bästa vän. (Jag vet, låter lite konspiratoriskt haha)

• Anonym (Hmmmm)
    Lynx123 skrev 2023-02-10 07:37:59 följande:

Jobbigt! Det där är lite som religiösa människor, det går inte att diskutera. Vad jag brukar görs i sådana personer är att alltid upprepa vad de har sagt för att visa att jag uppfattat rätt....gärna derad starkaste argument (kallas steelman teknik). Sedan kommer jag med någon klyscha i stil med "det finns ju alltid fleran synvinklar", "alltid viktigt att kolla upp källor ordentligt" eller "all media är ju alltid vinklad åt ett eller annat håll". Fortsättningsvis frågar jag vilka motargument de har läst/hört och om de anser saker som typ YouTube och Foxnews vara tillförlitliga källor. Gärna med exempel som hur krigsrapporter om Ukraina är väldigt olika beroende på om det är ryska eller franska nyheter. Som du ser går jag inte direkt in och kritiserar utan försöker få dem att förstå och erkänna att inte heller de kan veta sanningen om allt som pågår.

En annan strategi är att byta samtalsämne. Antingen genom att ta upp ett annat ämne eller att helt enkelt säga att du inte pallar med samma ämne hela tiden. Att det finns så mycket annat i livet ni kan göra och diskutera som vänner.

Hoppas ni hittar tillbaka till varandra utan foliehattar...

Religiösa människor? 
    Så du menar att en gudstro behöver diskuteras eller ifrågasättas?
    Vilken gud en människa tror på eller inte tror på är helt och hållet upp till individen, och ingenting som man ska behöva stå till svars för.
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2023-02-22 06:52:16 följande:
    Religiösa människor? 
    Så du menar att en gudstro behöver diskuteras eller ifrågasättas?
    Vilken gud en människa tror på eller inte tror på är helt och hållet upp till individen, och ingenting som man ska behöva stå till svars för.
    Ska inte behövas nej, men tyvärr finns det människor som ifrågasätter andra människors tro, eller val att inte tro. Då byter man samtalsämne för att undvika konflikter.
  • BaraLillaJag84

Förlåt men vad innebär "foliehatt" här? Någon som vidgar sina vyer längre än Aftonbladet och SVT? Eller menar ni såna som är två minuter från inläggning på psyket på riktigt?? Blivit bortrövad av rymdvarelser och sånt?

Svar på tråden Hon börjar bli en foliehatt