• Anonym (Anonym)

Gemensam släkt med partner

Min sambo är min kusins kusin. Han är min farbrors frus brorsbarn. Tänkte inte så mycket på detta när vi träffades, tyckte mest det var lite roligt, men nu börjar jag bli orolig för vad andra ska tycka. Ingen i släkten har någonsin sagt att de tycker det är konstigt. Förtydligande, vi är inte släkt öht, men har gemensam släkt. 

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Gemensam släkt med partner
  • Anonym (Fia)

Det beror nog på hur era släktingar är. Jag minns en tråd här är en kvinna var enorm upprörd över att hennes fjortonårige styvson dejtade hennes kusinbarn. Enligt henne var det typ incest, trots att de två ungdomarna aldrig ens träffats i familjesammanhang utan kände varandra genom skolan.

• Anonym (Fia)

Själv tycker jag förresten att det mest är ett lustigt sammanträffande och ingenting att uppröras över.

• Anonym (Gemma)

Alltså, ni är ju inte ens släkt. Bor man i en liten ort och har rötterna där så är det oundvikligt. Då är man också ofta släkt många gånger om. 

Jag är släkt med min sambo, pappan till barnen. Men det är klart ingen snackar om det, det var ju på 1600-talet i en helt annan landsända av Sverige.

Nej, men alltså, jag tror du drar för stora växlar på detta. 

Grattis till kärleken! 

• fornminne

Ni är inte ens släkt. Ni har gemensamma släktingar, men bara på avstånd. Ingen big deal alltså.

Jag vet ett par som upptäckte att de var sysslingar. (Ingen av dem hade kontakt med den sidan av släkten, så de upptäckte det först när de hade träffats ett tag).
    Det är lite värre, men oftast inget problem om man inte är närmare släkt än så. Det är bara om kusingiften och sysslinggiften sker i generation efter generation, som det kan bli problem med inavel.  

• Anonym (Inavel)

Som i en normal svensk byhåla!

• Anonym (Tvillingmorsan)

Två saker kan göra en relation olämplig pga släktskap:

1) Om man är för nära varandra genetiskt. (Detta är ju dock bara ett problem om det skulle bli barn).

2) Om det handlar om någon form av utnyttjande eller beroendeställning, t ex styvsyskon, adoptivsyskon eller vad det nu kan vara.

Incest handlar ju trots allt inte bara om det genetiska.

Ni uppfyller inget av ovanstående kriterier. I mindre samhällen skulle jag tro att det du beskriver är ganska vanligt för par som kommer från samma ort. Inte att man är nära släkt, men att det finns mer avlägsna släktband eller ingifta band.

Svar på tråden Gemensam släkt med partner