• Jacksparrow

Fler "äldre" som försöker bli gravida?

Jag fyllde 39 för några månader sedan och har inga barn sedan tidigare. I samband med födelsedagen började jag äntligen känna en barnlängtan och vi har nu försökt i två månader utan att det "tagit sig". Jag tror att jag innan varit rätt naiv avseende barnaskaffande, alltså tänkt t ex att så länge man har mens och ägglossning på ett normalt sätt så kommer det lösa sig. Dock har jag nu börjat läsa på om graviditet när man är lite äldre och man blir ju MÖRKRÄDD?! Ska man tro på det man läser så är det i princip redan kört för min del och jag har gått från att känna mig optimistisk till rädd och orolig över att jag väntat ut min fertilitet....  

Det jag gjort hittills är att lägga till folsyra och andra kosttillskott, gått ner lite i vikt, minskat på kaffe och beställt natural cykles. Överväger att boka en fertilitetsutredning privat för att se så inget är fel där nere/inne, har aldrig gjort några tester, vaginalt ultraljud ect så man har ju egentligen ingen aning om ens förutsättningar. Jag är genuint så rädd för att inte få uppleva hur det är att vara mamma. Funderar också på att ställa mig i kö till IVF för säkerhets skull, hinner nog med ett försök innan jag fyller 40 senare i höst. 

Finns det fler "äldre" här som vill följas åt? Eller någon som varit i min situation och som har solskenshistorier att dela med sig av? Eller kanske tips på vad man kan göra för att maxa sina chanser? {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Fler "äldre" som försöker bli gravida?
  • Anonym (X)
    Jacksparrow skrev 2023-02-08 11:54:12 följande:

Jag fyllde 39 för några månader sedan och har inga barn sedan tidigare. I samband med födelsedagen började jag äntligen känna en barnlängtan och vi har nu försökt i två månader utan att det "tagit sig". Jag tror att jag innan varit rätt naiv avseende barnaskaffande, alltså tänkt t ex att så länge man har mens och ägglossning på ett normalt sätt så kommer det lösa sig. Dock har jag nu börjat läsa på om graviditet när man är lite äldre och man blir ju MÖRKRÄDD?! Ska man tro på det man läser så är det i princip redan kört för min del och jag har gått från att känna mig optimistisk till rädd och orolig över att jag väntat ut min fertilitet....  

Det jag gjort hittills är att lägga till folsyra och andra kosttillskott, gått ner lite i vikt, minskat på kaffe och beställt natural cykles. Överväger att boka en fertilitetsutredning privat för att se så inget är fel där nere/inne, har aldrig gjort några tester, vaginalt ultraljud ect så man har ju egentligen ingen aning om ens förutsättningar. Jag är genuint så rädd för att inte få uppleva hur det är att vara mamma. Funderar också på att ställa mig i kö till IVF för säkerhets skull, hinner nog med ett försök innan jag fyller 40 senare i höst. 

Finns det fler "äldre" här som vill följas åt? Eller någon som varit i min situation och som har solskenshistorier att dela med sig av? Eller kanske tips på vad man kan göra för att maxa sina chanser? {#emotions_dlg.flower}

Lite solsken iaf. Blev gravid med första barnet som 38-åring, tog dock totalt 8 mån och ett MF. Andra barnet gravid vid 40, tre försök och ett MF så det tog sig ju snabbare andra gången. 

Två försök är jättelite. Men för dig själv kanske det är skönt att agera som du gör för att ha alternativ, just då du inte kanske har 10 år direkt med egna ägg.

• Anonym (Jenna)

De flesta blir ju inte gravida direkt utan det är helt normalt att det kan ta ca 1 år. Även när man är ung och vill bli gravid. jättebra att boka gyntid där kan de ju se med ultraljud om du har mkt eller lite ägg, om du har ägglossat nyligen osv. 

synd att du väntade så länge! jag fick mitt barn när jag var 36, tyckte jag var gammal som mamma redan då. Men jag hoppas du lyckas!

• Jag är bara jag

Gå privat och kolla upp alla värden: FSH, AMH, LH, prolaktin och progesteron. Då får du ett hum om hur det står till. Ca 50% av alla 39-åringar blir gravida inom ett år så det behöver inte alls vara kört. Inte kört om det går över året heller. Finns IVF och även ÄD om det skulle behövas.

• Anonym (S)

Hej! 
    Jag började mina ivf behandlingar när jag var 39 (har inga barn).Jag har pcos men haft ganska regelbunden mens senaste åren med ägglossning.När jag var yngre blödde jag kraftigt( vilket jag fortfarande kan göra) och kunde ha långa menscykler på 40-45 dagar.
    Visste ingenting om ivf och trodde  att man lättare skulle bli gravid och ev på första eller andra försöket. Jag ville skynda på processen.
    Nu fyller jag 41 iår och är på mitt 4 försök. Det kostar en hel del, det år man fyller 39 får man ju betala själv. Självklart värt det om man lyckas men oxå påfrestande med både tid från jobb och ekonomi.Jag har kännt extrem stress pga min ålder och blir så otroligt ledsen när jag tänker på om det aldrig lyckas och att man inte har så många år kvar.
    Sammtidigt försöka vara glad i vardagen och på jobb och låtsas som ingenting.Det är en sån tung börda just nu.Min största önskan i livet är att få bli mamma en dag.Trodde aldrig det skulle vara så svårt.

• Villvaraanonym83
    Jacksparrow skrev 2023-02-08 11:54:12 följande:

Hej! Jag kan komma med två solskenshistorier! :) Jag blev gravid på första försöket vid 37 års ålder och igen vid 39 års ålder. Jag fyller 40 år om en månad och väntar min andra dotter som kommer i juli. Statistiken, som även jag slukade, gjorde mig så orolig - men sen gick det så lätt och över förväntan ändå. :) Jag håller tummarna för att du ska få möjligheten att bli mamma, det är det häftigaste och finaste jag någonsin varit med om. Hjärta 
  • Jacksparrow

Härligt med solskenshistorier! 

Och här kommer en till; jag är gravid!! Trodde jag hade mens för några veckor sedan men det visade sig vara en nidblödning och jag är snart i 6e veckan 😄 

Var på inskrivning häromdagen och barnmorskan sa att 39 inte är gammalt i fertilitetsvärlden, att det finns mycket skräckpropaganda där ute och att hon varje vecka träffar kvinnor i 39-42 års ålder som blivit naturligt gravida. Och nu är jag en av dem ❤️❤️❤️

• Anonym (A)
    Jacksparrow skrev 2023-03-17 10:20:38 följande:

Och här kommer en till; jag är gravid!! Trodde jag hade mens för några veckor sedan men det visade sig vara en nidblödning och jag är snart i 6e veckan 😄 

Var på inskrivning häromdagen och barnmorskan sa att 39 inte är gammalt i fertilitetsvärlden, att det finns mycket skräckpropaganda där ute och att hon varje vecka träffar kvinnor i 39-42 års ålder som blivit naturligt gravida. Och nu är jag en av dem ❤️❤️❤️

Ja hon träffar ju inte dom som inte blir gravida. 
  • Anonym (D)
    Anonym (A) skrev 2023-03-17 10:32:21 följande:
    Ja hon träffar ju inte dom som inte blir gravida. 
    Är du bitter på livet? Verkar så.
  • Villvaraanonym83
    Jacksparrow skrev 2023-03-17 10:20:38 följande:

Stort grattis! GladHjärta
  • Anonym (Ovkdå naiv)

Jag fick 2 barn vid 27 och 29. De kom båda på första försöket dessutom. tänkte jag behöver en bebispaus något år för att sedan köra kull nr 2 

2 års försök blir 36 i år och inget plus. 

denna månaden blir det ivf som vi själva får bekosta (samma man)

Svar på tråden Fler "äldre" som försöker bli gravida?