Fler "äldre" som försöker bli gravida?
Jag fyllde 39 för några månader sedan och har inga barn sedan tidigare. I samband med födelsedagen började jag äntligen känna en barnlängtan och vi har nu försökt i två månader utan att det "tagit sig". Jag tror att jag innan varit rätt naiv avseende barnaskaffande, alltså tänkt t ex att så länge man har mens och ägglossning på ett normalt sätt så kommer det lösa sig. Dock har jag nu börjat läsa på om graviditet när man är lite äldre och man blir ju MÖRKRÄDD?! Ska man tro på det man läser så är det i princip redan kört för min del och jag har gått från att känna mig optimistisk till rädd och orolig över att jag väntat ut min fertilitet....
Det jag gjort hittills är att lägga till folsyra och andra kosttillskott, gått ner lite i vikt, minskat på kaffe och beställt natural cykles. Överväger att boka en fertilitetsutredning privat för att se så inget är fel där nere/inne, har aldrig gjort några tester, vaginalt ultraljud ect så man har ju egentligen ingen aning om ens förutsättningar. Jag är genuint så rädd för att inte få uppleva hur det är att vara mamma. Funderar också på att ställa mig i kö till IVF för säkerhets skull, hinner nog med ett försök innan jag fyller 40 senare i höst.
Finns det fler "äldre" här som vill följas åt? Eller någon som varit i min situation och som har solskenshistorier att dela med sig av? Eller kanske tips på vad man kan göra för att maxa sina chanser?