• Kasaga

Växelvis boende med 12 och 13år

Hej
    hur löser man praktiskt med barnens ägodelar, pyssel, kläder, gympakläder mm. när de måste åka fram och tillbaka mellan oss föräldrar? Det är mina döttrars stora fråga efter att chocken med vår skilsmässa har lagt sig och jag har inget svar än att vi får prova oss fram. 
    Det kommer att vara ca 35 minuter med tunnelbana mellan oss föräldrar och vi ska precis gå isär. De kommer att ha närmare till kompisar och skola där pappa bor eftersom han tar över huset. De vill bo varannan veck eller kanske t.o.m. 3-2-2 för att inte sakna oss för mycket. 

Alla tips och erfarenheter tas emot. 

• Svar på tråden Växelvis boende med 12 och 13år
  • mammaåten

Från början skulle jag säga att det är bra att dela upp vanliga kläder. Sen köper du nytt utefter behovet hos dig och den andra föräldern hos sig.

gympaskor, ytterkläder, skridskor/skidor osv kör vi emellan.
    oftast räcker ju ytterkläderna som man har på sig. 

Tycker inte att man som barn ska behöva packa med sig två stora resväskor emellan.
    Vi kör på en ryggsäck i princip där läxor, gymnastikskor och eventuella täckbyxor tas med. 

• Plupp73

Sådant som inte måste flyttas med, dvs spel, pyssel, filmer osv får man väl dela upp.
    När det gäller idrottskläder så har man ju ändå vanligtvis dubbel uppsättning av det.
    Det svåraste är läxböcker och kläder relaterat till en specifik hobby (ridkläder, danskläder) där man ofta kan råka ha dem på fel ställe.
    Att bo så pass långt isär kräver god kommunikation mellan föräldrarna
    Vi började för 10 år sedan med varannan vecka, har nu sista åren på barnens önskemål 14-dagarsperioder. Men det är 10 min gångväg mellan oss, så glömmer de något så hämtar de vad de glömt. Sedan har pappan och jag alltid haft daglig kommunikation ändå, så vi påminner varandra. Vi äter också middag gemensamt samtidigt som vi kör "överlämning".
    Skilsmässobarn lär sig logistiken efter ett tag, fundera över vad som blir bra för barnen, som också ska kunna umgås med vänner, gå på kalas osv

För kommunikationens skull har vi en storfamiljschatt där alla inblandade barn och vuxna skriver. I den ingår även deras bonusmamma. Sedan har vi en jättefamiljschatt där alla i far- och morföräldergenerationen kommunicerar. Där ingår deras bonusmamma föräldrar och syskon.
    Att föräldrar håller sams är A och O för alla barn. Även om det är jobbigt första året är det bättre att ses, äta middag och prata. Våra föräldrar har på detta sätt inte behövt bryta sina band, och våra vänner behöver inte känna att de måste välja vem som får komma på kalas. Våra barn har aldrig behövt agera budbärare mellan oss.
  • Jemp

Det fanns en identisk tråd häromdagen, kanske kan du hitta den för tips? 

• Tekopp

Vi har sedan barnen blev lite större och har flera aktiviteter samt även en hamster med varannan veckas boende fått börja hämta med bil varje bytesdag. Vissa aktiviteter har för dyr utrustning för dubbel uppsättning och att släpa till skolan funkar inte Rent praktiskt vare sig för alla prylar eller för hamstern. Vi bor 10-15 min körning från varandra så det funkar.

Svar på tråden Växelvis boende med 12 och 13år