• Carina12

    Många omogna ägg ivf!

    Hej!

    I hopp om att få tröst och peppning så gör jag en chansning att skriva här.
    Fick precis ett samtal från kliniken hur många ägg som hade överlevt gårdagens äggplock. Av 26 äggblåsor fick dom ut 13 ägg och av dessa var endast 4st mogna. 


    Är det någon som har någon/några solskenshistorier att ge? 


    Och vet någon om det finns risker med ICSI?

    Kram 

  • Svar på tråden Många omogna ägg ivf!
  • Jag är bara jag

    Annan metod, annan medicin och annan dos kan hjälpa. Kan bero på att de utvecklats för snabbt och man tagit ut dem för snabbt. Det finns inga egentliga risker med ICSI. Vid få befruktade eller få och dåliga spermier brukar man göra ICSI för att vara garanterad att det kommer in en spermie i varje ägg.

  • Carina12
    Jag är bara jag skrev 2023-02-04 14:46:06 följande:

    Annan metod, annan medicin och annan dos kan hjälpa. Kan bero på att de utvecklats för snabbt och man tagit ut dem för snabbt. Det finns inga egentliga risker med ICSI. Vid få befruktade eller få och dåliga spermier brukar man göra ICSI för att vara garanterad att det kommer in en spermie i varje ägg.


    Tack snälla för ditt svar! 


    första gången vi gör ivf. Som jag förstått det så kan utfallet bli olika beroende på vilka hormonsprutor man får och dosen? 


    vet någon om icsi är pga spermier eller ägg? 

  • Jag är bara jag
    Carina12 skrev 2023-02-04 15:10:43 följande:

    Tack snälla för ditt svar! 


    första gången vi gör ivf. Som jag förstått det så kan utfallet bli olika beroende på vilka hormonsprutor man får och dosen? 


    vet någon om icsi är pga spermier eller ägg? 


    Första gången är på sätt och vis en provomgång. Läkaren bedömer utifrån VUL och värden på blodprover vilken metod och vilka mediciner och doser som ska användas, men hur resultatet blir vet man ju inte förrän efteråt. Ibland blir det så bra att man får barn och ibland blir det totalt fiasko. Då får man ändra nånting till nästa gång. Du har 4 mogna ägg så avvakta ändå och se hur det går.
    ICSI kan man göra både pga spermier och ägg.
  • Carina12
    Jag är bara jag skrev 2023-02-04 17:41:13 följande:
    Första gången är på sätt och vis en provomgång. Läkaren bedömer utifrån VUL och värden på blodprover vilken metod och vilka mediciner och doser som ska användas, men hur resultatet blir vet man ju inte förrän efteråt. Ibland blir det så bra att man får barn och ibland blir det totalt fiasko. Då får man ändra nånting till nästa gång. Du har 4 mogna ägg så avvakta ändå och se hur det går.
    ICSI kan man göra både pga spermier och ägg.
    Tack för ditt svar!! 
  • Viggvilla

    Jag hade samma problem av 22 äggblåsor blev det 5 ägg och endast 3 mogna ägg. 2 blev befruktade och är nu mina barn på 3 och 1,5 år. Så det kan bli bra ändå!

  • Carina12
    Viggvilla skrev 2023-02-04 19:01:06 följande:

    Jag hade samma problem av 22 äggblåsor blev det 5 ägg och endast 3 mogna ägg. 2 blev befruktade och är nu mina barn på 3 och 1,5 år. Så det kan bli bra ändå!


    Åh så roligt att höra!! 🥰 tack snälla du för att du tog dig tid att svara 🙏🏻🌟
  • Citronsmör

    Jag har haft detta problem. Till nästa gång kan du få stimulera lite längre - låta äggblåsorna bli större innan du triggar. Du kan också få dubbel trigger, t ex två olika mediciner eller dubbel dos av en (till exempel två Ovitrelle-sprutor). Om dina äggblåsor skilde sig mycket i storlek, kan det vara värt att testa en annan medicin för att stimulera dem. 

Svar på tråden Många omogna ägg ivf!