Vi har testat fredag och måndag. Både vi och barnet föredrar måndag.
fördelen med fredag är att man börjar med en mysig och kul dag med lite gott mm. Nackdelen är att när onsdag torsdag sen kommer och man börjar prata om helgplaner så inkluderar ju inte det barnet vilket gör barnet lite ledsen, är ju svårt att inte prata om helgen alls. också svårare att planera lek med kompisar, då får man alltid planera till nästa helg. Sen tycker jag som bonusförälder det är tufft att barnet kommer i slutet av jobbveckan och man är trött och det blir ingen vila under helgen, veckan därpå är tuff med barnet och sen är man helt slut sin lediga helg. (Min bonus är pre-teen)
fördelen med måndag är att barnet kände sig mer inkluderat i helgplanerna, vi fick bättre översikt över läxor, slapp få hem ett barn på fredag som missat en veckas läxa som vi fick ägna helgen åt. en fördel är också att man pratar i hela veckor, inte vi har jämna vardagar och ojämna helger eller var det tvärtom?, blir mycket lättare att kunna på rak arm när man har barnet. Ev upplever vi lite mer söndagsångest nu, inte bara att helgen är slut men att det även är byte på gång.
men jag och barnet är helt klart team måndag!