• Anonym (Rädd)

Gravid som 40+ och oroad för KUB/NIPT mm

Är 40 och gravid och har läst alldeles för mkt på nätet om att det är såå förhöjda risker för äldre föräldrar med kromosomavvikelser att det just nu bara känns jätteläskigt inför KUB. 

Känns utdömt på förväg? alltså, hur stora risker ÄR det egentligen?

• Svar på tråden Gravid som 40+ och oroad för KUB/NIPT mm
  • Anonym (Nej)

Nej, jag är själv 39 men fyller 40 innan barnet kommer och gjorde kub. Tänkte exakt som du men hon lugnade mig på kub att man inte alls behöver få dåliga siffror bara för man är äldre. Vilket jag aldrig fick, gick jättebra!

• Anonym (1:20000)

Jag hade väldigt bra resultat på kub (1:20000) och födde ett friskt barn vid 40. Fertilitet är individuellt. 

• Anonym (Alltid en risk)

Ja risken för kromosomavvikelse ökar med åldern men en klen tröst är att dom flesta oavsett ålder oroar sig för avvikelser. Blodprovet i kombination med ultraljudet ger dig ändå bara en statistisk sannorlikhet, tänk på det som en fingervisning istället, fvp eller mkp ger däremot ett säkert svar. Jag själv närmar mig 40 och fick låg sannorlikhet, fint resultat på blodprov och normalt mått på nackspalten. Risken finns ändå att barnet har syndrom eller annan åkomma, det är en chansning jag får ta om jag vill ha barn.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Alltid en risk) skrev 2023-01-30 23:27:38 följande:

Ja risken för kromosomavvikelse ökar med åldern men en klen tröst är att dom flesta oavsett ålder oroar sig för avvikelser. Blodprovet i kombination med ultraljudet ger dig ändå bara en statistisk sannorlikhet, tänk på det som en fingervisning istället, fvp eller mkp ger däremot ett säkert svar. Jag själv närmar mig 40 och fick låg sannorlikhet, fint resultat på blodprov och normalt mått på nackspalten. Risken finns ändå att barnet har syndrom eller annan åkomma, det är en chansning jag får ta om jag vill ha barn.

Jo så är det ju, men jag undrar lite hur mkt större den blir? Är det från 1-40% eller från 1-4% liksom? 
  • Anonym (Jessi)

På en av gravidapparna, tror det är one million babies, så kan man skriva in ålder, vikt mm och se risken i % för just dig gällande kromosomavvikelser men även för annat som graviddiabetes, havandeskapsförgiftning och sånt, det tyckte jag var väldigt bra!

Svar på tråden Gravid som 40+ och oroad för KUB/NIPT mm