• Anonym (Morgonpanik)

Hinna med vild 1-åring på morgonen

Vår 1-åring ska börja förskolan och jag börja jobba. Hon är helt vild och man får hålla koll varje sekund. 

Vet inte hur jag ska hinna färdigt på morgonen.
    Hon är morgonpigg och vaknar vid 4.30.
    Alternativet att ställa klockan innan hon vaknar för att göra mig iordning känns otänkbart.

Nu brukar jag sätta henne i matstolen utanför badrummet när jag gör mig klar. Tar 15 min totalt.
    Annars klättrar hon på möbler(kan ramla och slå sig) eller river runt bland alla saker på badrummet. Kastar saker i toaletten. 

Hur gör ni på morgonen?

Ni kommer säkert tycka att det är en larvig sak att fråga om men när man frågar släkt och vänner så är det så himla hemligt hur allt går till.

• Svar på tråden Hinna med vild 1-åring på morgonen
  • Anonym (Love)

En gör ordning barnet medan den andra gör ordning sig själv. Sen byter man.

• Anonym (Dori)

Det är ju inte alls säkert att ditt barn vaknar kl 4.30 när hon börjar förskolan. Hon kommer få andra rutiner och kanske mer aktiviteter på morgonen. Mina barn sov i alla fall annorlunda och blev tröttare efter att börjat förskola. Så vi löste det genom att gå upp före vi väckte barnet. Gjorde oss iordning och åt frukost så vi själva var redo. Vaknade barnet tidigare så turades vi om och ev satte barnet framför tv:n en stund.

• Anonym (Morgonpanik)
    Anonym (Dori) skrev 2023-01-27 09:09:29 följande:

Det är ju inte alls säkert att ditt barn vaknar kl 4.30 när hon börjar förskolan. Hon kommer få andra rutiner och kanske mer aktiviteter på morgonen. Mina barn sov i alla fall annorlunda och blev tröttare efter att börjat förskola. Så vi löste det genom att gå upp före vi väckte barnet. Gjorde oss iordning och åt frukost så vi själva var redo. Vaknade barnet tidigare så turades vi om och ev satte barnet framför tv:n en stund.

Låter lovande men det går inte att sätta henne själv i soffan. Hon springer i soffan. Hon ska också vara med överallt. Främst med mig och inte så mycket med min partner.
    Älskar att hon är så nyfiken och igång men det blir lite stökigt.
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Morgonpanik) skrev 2023-01-27 08:57:27 följande:

Nu brukar jag sätta henne i matstolen utanför badrummet när jag gör mig klar. Tar 15 min totalt.
    Annars klättrar hon på möbler(kan ramla och slå sig) eller river runt bland alla saker på badrummet. Kastar saker i toaletten. 

Hur gör ni på morgonen?

Hur det går till på morgonen är mer eller mindre genomtänkt beroende på ålder och vana.

Jag "övade", dvs. klev upp tidigt, gjorde mig i ordning, gick till förskolan på promenad ett par morgonar, för att få en någorlunda uppfattning. Själv är jag dessutom trött, så jag behövde ha "hålltider" för att veta hur jag låg till.

Exempel.
    Jobbet börjar 8
    Det tar 15 minuter dit. 
    Det är oklart hur lång tid det tar att lämna, men kanske en kvart.
    Då behöver jag vara på FSK 7:30.
    För att hinna dit så behöver vi gå hemifrån 7:15. Och det tar en stund i hallen.
    Och tänder ska borstas.
    Och jag ska äta.
    Men strax 7 bör vi vara påklädda och färdig ätna... För jag vill torka av bänken och ta ut sopor, få med mig lunchen etc.
    6:30 behöver vi äta, ge barn mat och klä på oss.

Så 6:15- 6:30 är för mig lagom att börja. Att barnet är sjövilt spelar ingen roll. Man kan inte dra ut på det hela hur länge som helst heller. VILL ni göra mer, morgongympa, titta på I-pad/TV what ever, fundera på ungefär hur lång tid det hela tar. För oss var det VÄLDIGT effektivt med TV en period. Ju snabbare kläder kom på och mat blev äten, ju mer tid fanns till lite TV....Och Tada! där hade jag tid för att faktiskt bli representabel. 
  • Friger

3st ungar, 9, 7 och 3år som jag har hemma. Jag är ensamstående med ett av barnen på heltid och de andra omkring 60%.

-0600 Går upp
    -Gör ordning en kaffe
    -Går ner i källan och eldar
    -0630 Väcker barnen, 2st av dem får dra sig några minuter.
    -0710 De som åker buss går till bussen.
    -0720 Bilen till skola/dagis går.

Har sällan några bråk eller problem. Hade lite problem med mellanbarnet när jag precis blivit ensamstående. Hon var van vid att slänga käft med sin mamma på morgonen. Jag är inte så verbal. Jag tog henne under armen och lyfte ut henne i källartrappen så fick hon stå där tills hon ändrade inställning. Efter några gånger fattade hon poängen. Numera går det smidigt. Dealen är att hon får dra sig några minuter och så brukar jag oftast bära ner henne till köket.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Love) skrev 2023-01-27 08:59:20 följande:

En gör ordning barnet medan den andra gör ordning sig själv. Sen byter man.

Inte alla har en partner och inte alla har en partner som är hemma när man kliver upp. Min man började bra mycket tidigare än mig och hade åkt när det var dags för mig att kliva upp.... Men annars är det ju den bästa lösningen.

Jag gick alltid upp före barnen för att göra mig iordning först. Det blev astidigt men det var det lugnaste att göra. Det är 1 års mellanrum mellan mina äldsta så det var stökiga mornar när de var yngre kan jag lovaCool
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Morgonpanik) skrev 2023-01-27 09:15:00 följande:
    Låter lovande men det går inte att sätta henne själv i soffan. Hon springer i soffan. Hon ska också vara med överallt. Främst med mig och inte så mycket med min partner.
    Älskar att hon är så nyfiken och igång men det blir lite stökigt.
    Din partner får hjälpa dig. Inte rimligt att allt jobb ligger på dig. Han kan väl sysselsätta henne de 15 minuterna du behöver?

Sedan så tror jag precis som någon annan skrev, att hon kommer antagligen ändra sovmönster när hon börjar på förskolan. 
  • Anonym (Bra)

Men funkar det inte med nuvarande lösning att hon får sitta i stolen i dörröppningen? 

• Pope Joan II
    Friger skrev 2023-01-27 09:21:41 följande:

3st ungar, 9, 7 och 3år som jag har hemma. Jag är ensamstående med ett av barnen på heltid och de andra omkring 60%.

-0600 Går upp
    -Gör ordning en kaffe
    -Går ner i källan och eldar
    -0630 Väcker barnen, 2st av dem får dra sig några minuter.
    -0710 De som åker buss går till bussen.
    -0720 Bilen till skola/dagis går.

Har sällan några bråk eller problem. Hade lite problem med mellanbarnet när jag precis blivit ensamstående. Hon var van vid att slänga käft med sin mamma på morgonen. Jag är inte så verbal. Jag tog henne under armen och lyfte ut henne i källartrappen så fick hon stå där tills hon ändrade inställning. Efter några gånger fattade hon poängen. Numera går det smidigt. Dealen är att hon får dra sig några minuter och så brukar jag oftast bära ner henne till köket.

Ynkligt och inkapabelt föräldraskap. 
    Anonym (Morgonpanik) skrev 2023-01-27 08:57:27 följande:
    Hinna med vild 1-åring på morgonen

Vår 1-åring ska börja förskolan och jag börja jobba. Hon är helt vild och man får hålla koll varje sekund. 

Vet inte hur jag ska hinna färdigt på morgonen.
    Hon är morgonpigg och vaknar vid 4.30.
    Alternativet att ställa klockan innan hon vaknar för att göra mig iordning känns otänkbart.

Hur gör ni på morgonen?

Ni kommer säkert tycka att det är en larvig sak att fråga om men när man frågar släkt och vänner så är det så himla hemligt hur allt går till.

Jag har haft mina ungar med mig i badrummet när jag gjort mig i ordning. Där hade de en liten stol, en låda med böcker och tidningar, några leksaker, lite burkar att fylla med vatten och shampo, några sminkborstar och dylikt att ordna med. Så pratade vi och skojade och grejade medan jag fixade till mig, det var aldrig några problem med det. 
  • Anotherone

Jag hör väl till dem som inte alls tycker att man ska utgå ifrån att sovmönster ändras när barnet börjar förskola. Beroende om barnet sover där (och hur länge) så kan man absolut fortsatt ha tidiga mornar. Min äldsta son var 7 när han började sova längre än till 06.....

Men då började vi oftast med att vi smög från sovrummet upp till gästrummet där vi hade backar med leksaker och soffa/säng där jag kunde övervaka leken liggande ett slag. Han var noll intresserad av tv så det kom först senare, men då kunde vi gosa upp oss i soffan och kolla på tv en timme för att få morgonen att gå. Jag hade också en period på kanske ett år där jag förberedde allt kvällen innan, sen fick han sin morgonvälling i vagnen och så gick vi en lång promenad. Sen kom vi hem, han satt och plaskade i badkaret medan jag duschade och gjorde mig i ordning. Sen frukost och så gick vi. 

Jag lägger till direkt att jag lever med hans far men han jobbar skift så mina mornar var helt och hållet mina, han var inte hemma då.  Var han hemma så gick han upp (pga jag skulle jobba = fick sova). Och då var sonen oftast inte på förskola heller de dagarna utan då kunde ha sin egen rytm under dagen. 

Jag har också alltid haft en liten "sminkväska" på jobbet så att man kan bättra på det mest basic om man behöver när man kommer eller under dagen. Make-up låg sällan överst på priolistan om man säger.

Svar på tråden Hinna med vild 1-åring på morgonen