Anonym (Morgonpanik) skrev 2023-01-27 08:57:27 följande:
Nu brukar jag sätta henne i matstolen utanför badrummet när jag gör mig klar. Tar 15 min totalt.
Annars klättrar hon på möbler(kan ramla och slå sig) eller river runt bland alla saker på badrummet. Kastar saker i toaletten.
Hur gör ni på morgonen?
Hur det går till på morgonen är mer eller mindre genomtänkt beroende på ålder och vana.
Jag "övade", dvs. klev upp tidigt, gjorde mig i ordning, gick till förskolan på promenad ett par morgonar, för att få en någorlunda uppfattning. Själv är jag dessutom trött, så jag behövde ha "hålltider" för att veta hur jag låg till.
Exempel.
Jobbet börjar 8
Det tar 15 minuter dit.
Det är oklart hur lång tid det tar att lämna, men kanske en kvart.
Då behöver jag vara på FSK 7:30.
För att hinna dit så behöver vi gå hemifrån 7:15. Och det tar en stund i hallen.
Och tänder ska borstas.
Och jag ska äta.
Men strax 7 bör vi vara påklädda och färdig ätna... För jag vill torka av bänken och ta ut sopor, få med mig lunchen etc.
6:30 behöver vi äta, ge barn mat och klä på oss.
Så 6:15- 6:30 är för mig lagom att börja. Att barnet är sjövilt spelar ingen roll. Man kan inte dra ut på det hela hur länge som helst heller. VILL ni göra mer, morgongympa, titta på I-pad/TV what ever, fundera på ungefär hur lång tid det hela tar. För oss var det VÄLDIGT effektivt med TV en period. Ju snabbare kläder kom på och mat blev äten, ju mer tid fanns till lite TV....Och Tada! där hade jag tid för att faktiskt bli representabel.