• Anonym (Hm)

Min son- upptryckt mot en vägg och stryptag!

Idag när min son blev hämtad på fritids fick vi veta att han blivit upptryckt mot en vägg och fått stryptag taget på sig av en annan unge i samma ålder. Vi pratar lågstadiet. Personalen skulle ta detta med barnets föräldrar... Våran unge blev såklart rädd och trodde att han skulle dö. Ska man "nöja sig" med att personalen tagit detta med föräldrarna eller ska jag höra av mig till föräldrarna? Jag har aldrig varit med om något sånt här tidigare. Vare sig att min son blivit utsatt på det här sättet eller gjort något mot någon annan. Tänkte väl litegrann att föräldrarna kommer att höra av sig till mig och fråga hur det är med min son... Det hade jag gjort om min son tagit stryptag på någon annan. Men det verkar inte hända. Jag kanske har för höga förväntingar...? Men hur som helst....hör man av sig till de andra föräldrarna trots att personalen sagt att de ska ta det med föräldrarna? Ska prata med personalen imorgon och säkerställa så att de pratat med föräldrarna. Och såklart be dem hålla extra koll...den här ungen har varit på min son tidigare också men då har det inte varit fullt så allvarligt.

• Svar på tråden Min son- upptryckt mot en vägg och stryptag!
  • Kotten23

Hade ni lärt han självförsvar å hur man skyddar sig själv så hade detta inte hänt. 

• Anonym (Hm)
    Kotten23 skrev 2023-01-26 19:27:10 följande:

Hade ni lärt han självförsvar å hur man skyddar sig själv så hade detta inte hänt. 

Så trevligt att det blev vårat fel... Tack. Nej, vi har inte lärt våran 7-åring det. Jag kan det inte själv. Men absolut, man kanske skulle ha satt in honom på en självförsvarskurs.
  • Anonym (CH)

Jag ringde upp föräldrarna då min son råkade ut för liknande. Allt löste sig bra, föräldrarna tog det inte på ett dåligt sätt utan diskuterade saken med sin son. Både föräldrar och barn kom väl överrens i många år efter samtalet.

Detta innebär dock inte att det måste gå lika bra i ert fall.

• Anonym (Hm)
    Anonym (CH) skrev 2023-01-26 19:30:24 följande:

Jag ringde upp föräldrarna då min son råkade ut för liknande. Allt löste sig bra, föräldrarna tog det inte på ett dåligt sätt utan diskuterade saken med sin son. Både föräldrar och barn kom väl överrens i många år efter samtalet.

Detta innebär dock inte att det måste gå lika bra i ert fall.

Skönt att det gick bra! Jag har träffat barnets mamma en gång och tyckte hon var supertrevlig och så. Klickade. Så jag tror väl egentligen inte att det skulle bli dispyter.... Jag vet bara inte hur man gör en sån här gång. De har fått veta vad deras son gjort och jag får väl anta (?) att de pratat med sin unge. Vet liksom inte vad jag ska tillföra eller så. Däremot så hade jag uppskattat om de hört av sig och kollat hur det var med min son... Som jag skrev så hade jag gjort så om min son tagit stryptag på någon annan.
  • Anonym (D)

Nej tycker inte du ska höra av dig till föräldrarna. Däremot ska du prata med rektorn och kräva åtgärder så att detta inte upprepas. Räcker inte att personalen pratat med föräldrarna. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (D) skrev 2023-01-26 19:48:25 följande:

Nej tycker inte du ska höra av dig till föräldrarna. Däremot ska du prata med rektorn och kräva åtgärder så att detta inte upprepas. Räcker inte att personalen pratat med föräldrarna. 

Tack för svar! Ja, det vore ju något. Inte första gången ett barn tar stryptag på någon annan på den skolan (men då har det varit andra barn), verkar som att det blivit en grej där!? Inte länge sen senaste gången. Senast så skulle fler rastvakter vara ute för att förhindra... Verkar ju ha gått sådär. Eller så behövs ännu fler...
  • Anonym (Nolltolerans)

Du ska som minst prata med rektorn. Vette sjutton om inte jag hade anmält till soc. också. Jag menar vi pratar om 7-åringar som tar stryptag! I vår sons förskoleklass finns en unge som ständigt hittar på elakheter och tom sagt att han ska döda svenskar och att han hatar svenskar. Vi tänker inte tolerera att nåt händer vårt barn. Då tar det fyr! Skolan har varit för mjäkig i många år. Nu är det dags få fason på ungarna igen.

• Anonym (Jenna)

Rektorn och även soc-anmäla. Det barnet mår uppenbarligen inte bra, det måste finnas en anledning som bör utredas.

• Anonym (FruD)

Usch så otäckt! :( Jag tycker att ni ska kontakta vården. En liten släkting till mig var med om samma sak härom året och han mår fortfarande inte bra. Se till att få traumabehandling eller ha åtminstone kontakt med psykolog för rådgivning och stöd. 

• Anonym (Jk)

Jag hade polisanmält direkt!! Helt sjukt att skolan inte gjort det!!

Svar på tråden Min son- upptryckt mot en vägg och stryptag!