Hur långt kan jag flytta med barnen?
Hur många timmar bort kan jag flytta med barnen utan att han måste godkänna det? Eller är allt okej så länge man stannar i samma kommun?
Hur många timmar bort kan jag flytta med barnen utan att han måste godkänna det? Eller är allt okej så länge man stannar i samma kommun?
Har ni gemensam vårdnad måste han alltid godkänna. Även om du så skulle flytta endast 100 m.
Har ni gemensam vårdnad måste han alltid godkänna. Även om du så skulle flytta endast 100 m.
Kontakta jurist för klara besked. Och Kvinnojour, socialtjänst och polis när du ändå håller på. Om du och barnen är i fara måste du ta till alla åtgärder som bara går. Stå på dig.
Enligt min lilla erfarenhet så får man flytta inom kommunen utan tillstånd men inte över kommungränsen. Erfarenheten jag har, som båda var uppe i tingsrätten, baseras på mig och min syster. Hon flyttade över 8 km, barnen fick byta skola och förskola osv, men det var i samma kommun så det var ok. Jag flyttade till huset bakom vårt gamla. Mindre än 50 meter. Barnen behövde inte byta skola, ingenting förändrades egentligen. Men det var över kommungränsen, så det var mindre glada miner där.
Har ni gemensam vårdnad och han inte skriver på flytt av barnen så kommer skattemyndigheten utreda och fastställa att de ska bo kvar på ursprunglig adress. Om ni båda flyttar kommer de folkbokföras till den adress som är närmst ursprungsadressen.
Stämmer du honom honom på vårdnad OCH vinner vilket är väldigt svårt så kan du flytta och bestämma var barnen ska vara folkbokförda.
var de är folkbokförda har INGET att göra med var de bor om ni har växelvis boende.
mina barn har t ex hela tiden sedan vi separerade för 8 år sedan varit folkbokförda hos min exman för han bor närmast vår ursprungliga adress men de har hela tiden bott varannan vecka och vi är båda vårdnadshavare och måste båda skriva under skolaansökningar etc etc etc.
akta dig för att bara ta barnen ?dra? utan kontakt med jurist då det kan ligga dig i fatet.
är du rädd för er säkerhet kontakta kvinnojour/jurist/polis etc men rätt väg att gå är inte att börja med att ta barnen och folkbokföra er någon annastans om han inte är med på det. Det har du inte rätt att göra. sätt er i trygghet men se till att ha kontakt med en Jurist mer kunskap i familjerätt!