• Anonym (Måndagsfrågan)

Vad är viktigast när man dejtar, åldern eller hur

man passar ihop personlighetsmässigt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är viktigast när man dejtar, åldern eller hur
  • Anonym (Kaffedraken)

Att man passar ihop. Jag har fått lära mig här att unga kvinnor inte vill ha äldre män och att äldre män inte lyckas få upp den med yngre kvinnor.

Även min syster har sagt det.

• Anonym (Din syster har fel)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-01-23 11:20:05 följande:

Att man passar ihop. Jag har fått lära mig här att unga kvinnor inte vill ha äldre män och att äldre män inte lyckas få upp den med yngre kvinnor.

Även min syster har sagt det.

Din syster har fel. Det är faktiskt lättare för en gammal man att få erektion tillsammans med en yngre kvinna än med en jämnårig.
  • Anonym (Diagnos)

Kaffedraken under olika nick igång igen med sitt evighetslånga tjat, svarar till/mot sig sj schizofreni asperger. 

• Anonym (B)

Håller med! Åldern är viktigast. Personlighet, värderingar etc är sekundärt.

• Anonym (L)

Bryr mig inte om ålder så länge man funkar ihop, inom rimliga gränser. Jag skulle inte vilja dejta en kille som är 21, för att jag tror att även om man funkar ihop så är man på helt olika ställen i livet (jag är kvinna, 40). Däremot skulle jag gärna dejta en 20 år äldre man då jag gillar livserfarenhet och mognad. Men skulle också kunna dejta någon i min egen ålder eller runt 30. Så det är inte avgörande.

• Anonym (återigen?)

Sådana här trådar blir lite löjliga, självklart gäller det vad det än gäller, ålder, religion, kultur eller vad som helst att man passar i hop personlighetsmässigt.
    Det är inte åldern som avgör men likförbannat är det ju så att man oftast passar i hop rent personlighetsmässigt med folk som inte har en alltför stor åldersskillnad.
    En 20 åring och 50 åring passar inte så ofta bra ihop då man är på helt olika platser i livet erfarenhetsmässigt.
    Därav kan ålder vara just en faktor som gör att man inte passar ihop.

• Anonym (Kaffekask)
    Anonym (B) skrev 2023-01-23 11:52:48 följande:

Håller med! Åldern är viktigast. Personlighet, värderingar etc är sekundärt.

Exakt. Så ung tjej som möjligt, så länge det är lagligt.

• Anonym (Måndagsfrågan)
    Anonym (återigen?) skrev 2023-01-23 12:01:36 följande:

Sådana här trådar blir lite löjliga, självklart gäller det vad det än gäller, ålder, religion, kultur eller vad som helst att man passar i hop personlighetsmässigt.
    Det är inte åldern som avgör men likförbannat är det ju så att man oftast passar i hop rent personlighetsmässigt med folk som inte har en alltför stor åldersskillnad.
    En 20 åring och 50 åring passar inte så ofta bra ihop då man är på helt olika platser i livet erfarenhetsmässigt.
    Därav kan ålder vara just en faktor som gör att man inte passar ihop.

Det verkar som att en ålderskillnad på omkring ett år är det ultimata om relationen ska hålla. När det ökar till fem år så går risken för skilsmässa upp med 18 procent. Skiljer det 10 år mellan er så ökar det till 39 procent och om man lever med någon som är 20 år äldre, ja då är risken så stor som 95 procent.

I Sverige har åldersskillnaden mellan män och kvinnor i heterosexuella par legat konstant på ungefär två år (där mannen är äldre än kvinnan) sedan 1960-talet.
Svar på tråden Vad är viktigast när man dejtar, åldern eller hur