• Anonym (X)

Gravid och känner mig så kass

Är gravid med andra barnet och känner mig så?underpresterande hemma. Har en 1,5-åring med skyhög energi och denna graviditet  har jag mått mer illa och varit tröttare än med henne, så min man har fått dra ett stort lass. Är i v 12 nu.

Han säger inget om det men jag märker ju att han också är trött, och jag får såna skuldkänslor. Försöker göra vad jag orkar och lite mer men jag är den som gör mindre hemma nu helt klart. 

Hur ska jag göra för att inte känna mig som en kass sambo? Det andra barnet är både önskat och planerat men inte mitt mående?

• Svar på tråden Gravid och känner mig så kass
  • Anonym (Tina)

Jag tycker du först och främst ska fokusera på det du skriver, ditt mående är inte önskat eller planerat. Du rår inte för det! Om din man var med på att skaffa ett till barn, vilket jag antar och hoppas :D så var han införstådd med att du kan må precis hur som helst. Du skapar en människa!! Han är såklart trött han med, inget konstigt, men du väljer själv om du ska ha dåligt samvete eller inte. Han kanske är okej med att vara trött? Jag känner igen mig i det du skriver. Jag får också direkt dåligt samvete. Så jag förstår verkligen! När mitt barn föddes med planerat kejsarsnitt var jag till 0 hjälp hemma första veckan. Alltså, jag kunde inte göra nånting förutom att sittligga i soffan och amma. Andra veckan kunde jag väl typ hacka en lök eller nåt, haha. Det kunde jag ändå acceptera, plus att det var första barnet så vi hade ingen liten illbatting som sprang omkring. Men prata med din man också, berätta hur det känns, och så får han berätta hur han känner. Då kan det säkert kännas bättre. Och kom ihåg, det ÄR en begränsad tid. Det kommer inte alltid vara så här. Hjärta

• Anonym (X)
    Anonym (Tina) skrev 2023-01-22 07:29:10 följande:

Jag tycker du först och främst ska fokusera på det du skriver, ditt mående är inte önskat eller planerat. Du rår inte för det! Om din man var med på att skaffa ett till barn, vilket jag antar och hoppas :D så var han införstådd med att du kan må precis hur som helst. Du skapar en människa!! Han är såklart trött han med, inget konstigt, men du väljer själv om du ska ha dåligt samvete eller inte. Han kanske är okej med att vara trött? Jag känner igen mig i det du skriver. Jag får också direkt dåligt samvete. Så jag förstår verkligen! När mitt barn föddes med planerat kejsarsnitt var jag till 0 hjälp hemma första veckan. Alltså, jag kunde inte göra nånting förutom att sittligga i soffan och amma. Andra veckan kunde jag väl typ hacka en lök eller nåt, haha. Det kunde jag ändå acceptera, plus att det var första barnet så vi hade ingen liten illbatting som sprang omkring. Men prata med din man också, berätta hur det känns, och så får han berätta hur han känner. Då kan det säkert kännas bättre. Och kom ihåg, det ÄR en begränsad tid. Det kommer inte alltid vara så här. Hjärta

Jo min man förstår och var i högsta grad med på planera för barn två.

Men jag ser ju att han blir trött med nu, det märks - även om han kämpar på och verkligen är där för det äldre barnet. Men det är sjukt jobbigt att känna att man är den som gör mindre. Ska prata mer med honom, jag vill ju också ansvara för altl hemma men när jag haft extremt låg energi och mått rätt kasst stora delar av tiden har det varit svårt.
  • Anonym (Förskola?)

Går inte dottern på förskolan om dagarna? 

Ta hjälp av era föräldrar och sänk kraven

• Anonym (Blä)

Ja stackars din lilla man. Så synd om honom...snälla någon... han dör inte. 

• Anonym (X)
    Anonym (Förskola?) skrev 2023-01-22 21:10:07 följande:

Går inte dottern på förskolan om dagarna? 

Ta hjälp av era föräldrar och sänk kraven

Nej, min man är föräldraledig. Våra föräldrar bor för långt bort.
    Anonym (Blä) skrev 2023-01-22 21:21:56 följande:

Ja stackars din lilla man. Så synd om honom...snälla någon... han dör inte. 

Ja, jag tycker synd om honom eftersom han tagit varje matning, varje blöjbyte, varje helglek ute med dottern. Han är den som gått upp varje natt och bytt med. Jag har inte orkat helt enkelt i första trimestern. Han har aldrig klagat heller så ta din sarkasm och ironi och dra nåt gammalt över den. Jag kan se ändå hur trött han är och även om det är vad det är kan jag tycka att det är jobbigt.
Svar på tråden Gravid och känner mig så kass