• Anonym (snäll)

Hotell - 6-åring i min säng

Jag har bokat resa och inser nu att på ett av hotellen jag har inte bokat ett rum för hela familjen. Det finns inga andra lediga alternativ i närheten och många andra kostnader för resan är redan betalda.

Det står att man inte kan få extra säng, men jag ser på bilderna att en av sängarna är bred, som om den är till för 2 personer. Även om det skulle vara en vanlig 90-säng är det inga problem för mig och barnet att dela den. 

Jag vågar inte kontakta hotellet och fråga om barnet får sova med mig. Vad gör jag om dom säger nej?

Hade du kontaktat hotellet med risk att äventyra hela resan dom vi redan betalt över 30 000 för?
    Eller smyga in barnet på hotellet?
    Eller bara åkt dit, gått in utan att säga något och låtsas inte veta om misstaget?

• Svar på tråden Hotell - 6-åring i min säng
  • Anonym (Hmm..)

Det sista alternativet definitivt. Hotellet kommer med största sannolikhet inte reagera på det. I Sverige hade det i alla fall funkat och självklart kan du dela säng med din 6 åring. Trevlig resa :)

• Anonym (R)
    Anonym (snäll) skrev 2023-01-21 23:36:11 följande:
    Hotell - 6-åring i min säng

Jag har bokat resa och inser nu att på ett av hotellen jag har inte bokat ett rum för hela familjen. Det finns inga andra lediga alternativ i närheten och många andra kostnader för resan är redan betalda.

Det står att man inte kan få extra säng, men jag ser på bilderna att en av sängarna är bred, som om den är till för 2 personer. Även om det skulle vara en vanlig 90-säng är det inga problem för mig och barnet att dela den. 

Jag vågar inte kontakta hotellet och fråga om barnet får sova med mig. Vad gör jag om dom säger nej?

Hade du kontaktat hotellet med risk att äventyra hela resan dom vi redan betalt över 30 000 för?
    Eller smyga in barnet på hotellet?
    Eller bara åkt dit, gått in utan att säga något och låtsas inte veta om misstaget?

Vad gör du om de inte låter er bo där? Du bör ha en plan B.
  • Anonym (snäll)

Plan B blir väl att barnen bor på hotellet och jag på en parkbänk. Men enligt reglerna får inte barnen bo dör själva heller. Så jag vet inte. 

• kusbölehelvete

Maila och fråga vad som gäller dom vet ju inte att det är just du som mailat dom, kan ju använda en mail om du redan uppgett en hos dom

• Tow2Mater

I värsta fall kanske ni får betala lite extra, om det inte handlar om brandregler med max antal personer. Skulle ringt och frågat anonymt innan. Säger de det är ok, ring nästa dag och boka in barnet om att ni delar sängen.

• Anonym (Väntar)

Du uppgav väl antal personer när du bokade. Då är det ju inga problem. . 

Ring och fråga, uppger inte namn utan bara fråga allmänt vad som gäller. 

• mammatill6

Absolut ring innan. Har jobbat många år på hotell. Och odta finns det regler för hur många man kan vara inrimmet av säkerhetsskä. och skulle hotellet se mellan fingrarna på det kan de råka illa ut. 

Dessutom måste antal Boende finnas med på säkerhetslistor så att smuggla med är en dålig idé.

• Anonym (snäll)
    mammatill6 skrev 2023-01-22 06:28:22 följande:

Absolut ring innan. Har jobbat många år på hotell. Och odta finns det regler för hur många man kan vara inrimmet av säkerhetsskä. och skulle hotellet se mellan fingrarna på det kan de råka illa ut. 

Dessutom måste antal Boende finnas med på säkerhetslistor så att smuggla med är en dålig idé.

Har du kört iväg gäster som kommit för många? Hur brukar ni göra?
  • mammatill6
    Anonym (snäll) skrev 2023-01-22 15:31:42 följande:
    Har du kört iväg gäster som kommit för många? Hur brukar ni göra?
    Många gånger. Har man bokat ett rum för ett visst antal personer och det inte är godkänt för att sätta in extrasäng så kan de ju. Inte bo där. Det är upp till den som bokar att boka rätt rum för rätt personer. Självklart försöker man lösa det men går det inte så är det ju så.
  • Anonym (R)
    Anonym (snäll) skrev 2023-01-22 01:14:12 följande:

Plan B blir väl att barnen bor på hotellet och jag på en parkbänk. Men enligt reglerna får inte barnen bo dör själva heller. Så jag vet inte. 

Kanske dags att tänka på det då.

Förstår inte hur du kan missa hur många ni är när du bokade. 
  • Anonym (snäll)
    Anonym (R) skrev 2023-01-22 16:39:04 följande:
    Kanske dags att tänka på det då.

Förstår inte hur du kan missa hur många ni är när du bokade. 
    Jag vet inte heller hur jag missat. Tror jag gjorde en sökning på 5 och fick upp detta som förslag, det såg bra ut och jag bokade. Utan att lägga märke till att jag skulle bokat 2 rum. Är dessutom osäker om jag skulle fått boka två rum, för jag uppfattar det som att det ska vara en myndig person i varje rum. 
  • Kockobello

De kan ha brandsäkerhetsföreskrifter som gör att man bara får vara ett visst antal per rum.

• cosinus
    Anonym (snäll) skrev 2023-01-22 20:37:38 följande:
    Jag vet inte heller hur jag missat. Tror jag gjorde en sökning på 5 och fick upp detta som förslag, det såg bra ut och jag bokade. Utan att lägga märke till att jag skulle bokat 2 rum. Är dessutom osäker om jag skulle fått boka två rum, för jag uppfattar det som att det ska vara en myndig person i varje rum. 
     Men har du lyckats få med alla personer på bokningen så borde det ju vara lugnt oavsett antalet sängar i hotellrummet. Oftast kan man ju inte ens boka mer än 4 personer utan att lägga till 2 rum. Man brukar ju som regel få speca ålder på barnen så har du bara haft det inlagt i sökningen och fått upp det här rummet så borde det väl vara ok?
  • Anonym (Ui)

Smyga in barnet blir ju väldigt jobbigt vid en brand och ingen kommer leta efter det...

På mitt hotell hade vi lagt på en slant för frukosten bara. 

Svar på tråden Hotell - 6-åring i min säng