• Anonym (F***ing bad luck)

Bet av en tand, nu inga matpengar

Hade oturen att bita av en tand, fick dra akut till tandläkare och dra it den. Och där rök alla pengar jag hade. Jag är dessutom sjukpensionär så hade precis fått pengar. Eftersom jag har gamla skulder fick jag inte avbetalning eller faktura. Mina tänder är annars i väldigt bra skick så hade bara maximal otur. 

Jag försökte avboka matsmart men den beställningen hade redan gått ut. Annars hade jag haft en tusenlapp. Nu funderar jag på hur jag ska få tag på pengar och äta billigast möjligt. Havregryn går fetbort med jag har mannagryn hemma. Inte riktigt lika billigt men ändå billigare än mackor, som jag vanligtvis äter. Hade jag vågat och vetat var skulle jag dumpstra. Pantbanken står högst på listan just nu, jag har lite arvegods. Och jag behöver ju inte jättemycket heller, kanske 2000 kr, 500 I veckan. Har hört att kyrkan kan hjälpa också? Jag är medlem, av ren lathet. 
    Har ni andra tips? 
    Jaja, har ni tips blir jag glad.

• Svar på tråden Bet av en tand, nu inga matpengar
  • Anonym (Ciara)

Vad jobbigt, liknande hände mig strax innan jul. Men du får väl hemleverans med mat från matsmart?

Pasta, potatis, bönor och rotfrukter kan man köpa ganska billigt och det mättar bra. En hel korvring kostar runt 25-30 kr och räcker i flera dagar till en person. Soppor och gratänger och storkok. Skippa köpa fika och godis 

Gå igenom förråd, källare och se om du kan sälja något. 

Matbutikerna brukar sälja varor som snart går ut till ett lägre pris. 

Se över dina utgifter och se om det är något du kan spara in på 

Vad du än gör så ta inga sms-lån! 

Anonym (Ciara) skrev 2023-01-20 21:22:22 följande:

Vad jobbigt, liknande hände mig strax innan jul. Men du får väl hemleverans med mat från matsmart?

Pasta, potatis, bönor och rotfrukter kan man köpa ganska billigt och det mättar bra. En hel korvring kostar runt 25-30 kr och räcker i flera dagar till en person. Soppor och gratänger och storkok. Skippa köpa fika och godis 

Gå igenom förråd, källare och se om du kan sälja något. 

Matbutikerna brukar sälja varor som snart går ut till ett lägre pris. 

Se över dina utgifter och se om det är något du kan spara in på 

Vad du än gör så ta inga sms-lån! 

Jo, jag får ju leveransen från matsmart, så det är ju något. Tyvärr var det inte jättemycket bra mat den här gången, mest kryddor, olja, tomatkross, tvål, tvättmedel, osv. Godis och dricka för 170 kr. Minns inte allt just nu. Jag önska lite just nu att jag ändå köpt pasta där men till och med på extrapris är den väldigt dyr jämfört med min vanliga butik.

Nej, inga SMS-lån. Det skulle jag ändå inte få. Som sagt, får gå till pantbanken i så fall. Har min mormors förlovningsring som jag hoppas kan inbringa några hundralappar. 18 karats guld och en diamant på 0.6c borde ge lite i alla fall. 
  • Fajjer

Jag har tandvårdskortet och betalar bara 200 kr per tandläksbesök.

Fajjer skrev 2023-01-20 21:36:21 följande:

Jag har tandvårdskortet och betalar bara 200 kr per tandläksbesök.

Tur fördig. 
  • Anonym (Wendy)

Det är ju för sent nu, men du skulle ha kört en fuling hos tandläkaren och sagt att du bara har tex 500 kr. Då har de ju inget annat val än att ge resten på faktura, behandlingen är ju redan gjord.

Du kan prova att ringa socialen i kommunen, låg chans att de hjälper dig men det skadar ju inte att kolla!

Tänk på att om du pantsätter något så kan du ta exakt vad du behöver, och om du vill ha tillbaka det så hämta ut så fort som möjligt så blir det inte en jättestor kostnad.

Gissar att vänner och familj inte finns som kan hjälpa dig? 

Vad har du för mat hemma? Brukar alltid finnas folk här som är hejare på att göra matlistor på det folk har hemma.

Anonym (Wendy) skrev 2023-01-20 22:51:25 följande:

Det är ju för sent nu, men du skulle ha kört en fuling hos tandläkaren och sagt att du bara har tex 500 kr. Då har de ju inget annat val än att ge resten på faktura, behandlingen är ju redan gjord.

Du kan prova att ringa socialen i kommunen, låg chans att de hjälper dig men det skadar ju inte att kolla!

Tänk på att om du pantsätter något så kan du ta exakt vad du behöver, och om du vill ha tillbaka det så hämta ut så fort som möjligt så blir det inte en jättestor kostnad.

Gissar att vänner och familj inte finns som kan hjälpa dig? 

Vad har du för mat hemma? Brukar alltid finnas folk här som är hejare på att göra matlistor på det folk har hemma.

Jag har så svårt att ljuga. Jag funderade faktiskt på att ta en springnota när det var obemannat i receptionen för de enda som var på plats var tandläkaren och sköterskan som behandlade mig men nej, jag klarar inte sånt.

Jag får höra med soc, skadar ju inte att fråga.

Jag kollade på pantbanken vad de tar för avgifter, och vad de ger för guld. 38 kr i ränta per månad för under 10000 plus 70 kr i avgift. Om jag lånar 2000 kan jag betala tillbaka det på ca 3 månader. Beroende på vad jag kan låna de pengarna på, jag har några smycken jag värderar högre än andra emotionellt. 

Nej, ingen familj och inga vänner, tyvärr. 

Hemma har jag i matväg en gigantisk kycklingfilé, 800 g köttfärs, 400 g rökt skinka, och en bit falukorv, ca 1/3 ring. Sen har jag kanske 300 g broccoli i frysen, och några potatisbullar. I skafferiet har jag mannagryn som jag faktiskt borde äta, de har nog gått ut. En burk tonfisk, random bakingredienser. Vetemjöl. I matsmartlådan är det faktiskt torrjäst så jag kan baka lite. Jordnötssmör, hallonsylt, en skvätt grädde. Som sagt så är det ju alldeles början av min månad, så det mesta är slut. 
    Kotten23 skrev 2023-01-20 23:11:58 följande:

Only fans? 

Tror inte det. Inte min grej. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (F***ing bad luck) skrev 2023-01-20 23:22:05 följande:
    Jag har så svårt att ljuga. Jag funderade faktiskt på att ta en springnota när det var obemannat i receptionen för de enda som var på plats var tandläkaren och sköterskan som behandlade mig men nej, jag klarar inte sånt.

Jag får höra med soc, skadar ju inte att fråga.

Jag kollade på pantbanken vad de tar för avgifter, och vad de ger för guld. 38 kr i ränta per månad för under 10000 plus 70 kr i avgift. Om jag lånar 2000 kan jag betala tillbaka det på ca 3 månader. Beroende på vad jag kan låna de pengarna på, jag har några smycken jag värderar högre än andra emotionellt. 

Nej, ingen familj och inga vänner, tyvärr. 

Hemma har jag i matväg en gigantisk kycklingfilé, 800 g köttfärs, 400 g rökt skinka, och en bit falukorv, ca 1/3 ring. Sen har jag kanske 300 g broccoli i frysen, och några potatisbullar. I skafferiet har jag mannagryn som jag faktiskt borde äta, de har nog gått ut. En burk tonfisk, random bakingredienser. Vetemjöl. I matsmartlådan är det faktiskt torrjäst så jag kan baka lite. Jordnötssmör, hallonsylt, en skvätt grädde. Som sagt så är det ju alldeles början av min månad, så det mesta är slut. 
    Att mannagrynen gått ut gör ingenting alls, är ju en torrvara och borde stå sig.
    Om du klarar dig på lite mat så kommer du klara dig på det du har i 1-2 veckor i alla fall tänker jag?

Tex mannagrynsgröt med hallonsylt till frukost och hembakt bröd till kvällsmat.

Köttfärsen om du steker upp hela och blandar med tomatkrossen så kan du dela upp den i 80 gramsportioner så räcker den i 10 dagar. Kycklingfilén i 2-3 dagar, falukorven 2 dagar.
    Sedan måste du ju förstås ha något till men om du pantar så kan du tex köpa ris eller potatis så har du det till.
    Det är ju inte lätt nu med inflationen men handlar du smart så kommer du ha mat som räcker länge.
    Gula ärter är väl billigt och göra en sats ärtsoppa, skinkan du har kan du lägga i den.
    Köper du ett flak ägg, kanske inte jättebilligt nu men 1 ägg om dagen är ju bra och mättande till det hembakta brödet.
    Kolla alla extrapriser och kort datum i butiken, om det finns.
    Finns de som är bättre än jag på att göra matlistor, hoppas de hittar hit.
  • Anonym (Gå ur?)

Inte för att det hjälper för stunden, men om du nu inte är särskilt religiös så känns det ju onödigt att vara medlem i en kyrka för dyra pengar som du behöver bättre till annat (som tex nästa gång du behöver akuttandvård eller liknande). Kanske du skulle passa på att gå ur nu, det är ju väldigt lätt?

• Cusoon

Har du andra saker du kan sälja? Många bäckar små, kan ju vara allt ifrån verktyg till böcker och krukor, lägg ut annons på Facebook, köparen betalar frakten. Om du har någon färdighet typ putsa fönster så kan du försöka sprida ut det ryktet.

Anonym (Wendy) skrev 2023-01-20 23:50:58 följande:
    Att mannagrynen gått ut gör ingenting alls, är ju en torrvara och borde stå sig.
    Om du klarar dig på lite mat så kommer du klara dig på det du har i 1-2 veckor i alla fall tänker jag?

Tex mannagrynsgröt med hallonsylt till frukost och hembakt bröd till kvällsmat.

Köttfärsen om du steker upp hela och blandar med tomatkrossen så kan du dela upp den i 80 gramsportioner så räcker den i 10 dagar. Kycklingfilén i 2-3 dagar, falukorven 2 dagar.
    Sedan måste du ju förstås ha något till men om du pantar så kan du tex köpa ris eller potatis så har du det till.
    Det är ju inte lätt nu med inflationen men handlar du smart så kommer du ha mat som räcker länge.
    Gula ärter är väl billigt och göra en sats ärtsoppa, skinkan du har kan du lägga i den.
    Köper du ett flak ägg, kanske inte jättebilligt nu men 1 ägg om dagen är ju bra och mättande till det hembakta brödet.
    Kolla alla extrapriser och kort datum i butiken, om det finns.
    Finns de som är bättre än jag på att göra matlistor, hoppas de hittar hit.
    Tack för alla tips! 
    Anonym (Gå ur?) skrev 2023-01-21 11:00:36 följande:

Inte för att det hjälper för stunden, men om du nu inte är särskilt religiös så känns det ju onödigt att vara medlem i en kyrka för dyra pengar som du behöver bättre till annat (som tex nästa gång du behöver akuttandvård eller liknande). Kanske du skulle passa på att gå ur nu, det är ju väldigt lätt?

Mm, jag har liksom bara aldrig gått ur kyrkan. Det är inget jag brukar fundera på, kyrkan har aldrig spelat någon roll i mitt liv. Och med min inkomst handlar det ju inte om mycket pengar heller, men en hundralapp är ju alltid en hundralapp. 
    Cusoon skrev 2023-01-21 12:40:00 följande:

Har du andra saker du kan sälja? Många bäckar små, kan ju vara allt ifrån verktyg till böcker och krukor, lägg ut annons på Facebook, köparen betalar frakten. Om du har någon färdighet typ putsa fönster så kan du försöka sprida ut det ryktet.

Nej, har inget att sälja. Jag lever ganska avskalat, har inte ens gardiner. 
  • Anonym (Erfaren_man)

Gå till en annan tandläkare, i en annan stad. Prata engelska och säg ?no papers? så kostar det bara 50kr för (akut) tandvård. 

Svar på tråden Bet av en tand, nu inga matpengar