• Tully86

Ägglossning utan mens? (Delammar)

Jag har en 18 månaders som delammar. Vi är sugna på syskon, men jag har fortfarande inte fått min mens. För vore veckor sedan fick jag väldig värk i äggstockarna, såpass att jag tog ett digitalt äl-test. Det visade positivt. En vecka senare fick jag en liten blödning, något jag tänkte kunde vara en nidblödning. 

Nu har det gått 3 veckor och jag är inte gravid, då jag testade senast idag. Men heller ingen mens i sikte. Jag ringde en fertilitetsklinik för att fråga och fick en tid om drygt 2 veckor. Kvinnan jag pratade med sa att man kanske behövde stimulera igång mensen. 

Min fråga är om såna digitala ältest är pålitliga? Börjar tvivla på om jag fick äl. Och finns det någon här som varit med om liknande? Och hur funkar det när man stunulerar igång mens? Har bara hört att man gör det med ägglossning. Tusen frågor jag kom på efter samtalet med kliniken. 

• Svar på tråden Ägglossning utan mens? (Delammar)
  • Jag är bara jag

Äl-test är inget bevis på att äl verkligen kommer ske. De detekterar bara att hormonet finns där. Det finns ingen möjlighet att du verkligen hade äl för då hade du antingen fått mens eller ett positivt grav-test nu. Det är ju inte alls ovanligt att mensen dröjer när man ammar och att första mensen blir märklig. Man stimulerar fram en konstgjord mens med hormonell medicin. Sen är förhoppningen att äl ska kicka igång och cyklerna återkomma.

• Tully86

Tusen tack för svar! Jag var tidigare så säker på att ett positivt ältest garanterade ägglossning, särskilt ett digitalt som visar så tydligt. Men då får jag ha lite is i magen om det sker igen. 😊

• Symetrical

När jag fick tillbaka min mens efter min första förlossning hade min lutealfas plötsligt blivit endast 6-7 dagar lång och mensen var mycket sparsammare och kortare än förut (bara knappt två dagar). Tänker om den lilla blödningen du hade kan ha varit mens..? Eller den kanske var alltför liten för det..?
    Bra att du fått tid för att kolla upp det! Jag fick letrozol som hjälpte mig att få bättre kvalitet på äl, tjockare slemhinna och längre lutealfas ☺️

• Jag är bara jag
    Tully86 skrev 2023-01-21 06:10:39 följande:
    Tusen tack för svar! Jag var tidigare så säker på att ett positivt ältest garanterade ägglossning, särskilt ett digitalt som visar så tydligt. Men då får jag ha lite is i magen om det sker igen. 😊
    Nej, de är ingen garanti tyvärr. Av det skälet funkar äl-test tex inte på de med PCO.
Svar på tråden Ägglossning utan mens? (Delammar)