• Anonym (Kim)

Melatonin till barn

Jag undrar när barn får melatonin utskrivet. Jag har ett barn med autism som oftast behöver ligga i 45 minuter för att kunna somna. Vi kör med nervarvning en timma innan läggdags sen läsning och lugnt prat i ca en halvtimme och sen släcker vi ner och då krävs vanligtvis 45 minuter av mörker och tystnad för att han ska somna. Han kan inte somna ensam utan någon måste sitta bredvid hela tiden. Ibland tar det över en timma, ibland två men oftast runt 45 minuter. 

Han tycker själv att det är jobbigt att han inte kan somna och därför har jag börjat fundera på om melatonin är värt att testa. 

Jag undrar om det är svårt att få det utskrivet till barn och över andras erfarenheter av fördelar och nackdelar. 

• Svar på tråden Melatonin till barn
  • Anonym (Flloyd)

Hejsan!

Min son har/hade liknande problematik och han kunde ligga flera flera timmar ibland och grät tillslut av frustration.

Vi har fått bra hjälp av BUP från allra första början och efter några samtal (de ville att vi testade några andra metoder först, men det hjälpte inte) så fick vi hjälp med Melatonin för att vi märkte hur trött han var i skolan.

Nu får han en tablett vid kl 19/20 på kvällen och somnar som en stock 60-90 minuter senare. Minns att han var helt överlycklig och STOLT över att han lyckades somna så fort de första gångerna och nu kommer han nästan och ber om tabletten 😏

• Anonym (Cicci)

Hur gammalt är barnet?

Jag har ingen erfarenhet av autism, men jag tycker generellt inte det låter ovanligt eller konstigt att behöva natta i 45 minuter. Det gör jag i princip fortfarande trots att mitt barn är över 10  

• Anonym (Kim)

Min son är 9 år, hans syskon som är 10 brukar somna redan innan sagan är färdigläst så jag kanske har fel förväntningar. Nattningen tar ju 1 timme och en kvart om man räknar in läsningen och det är när det flyter på bra.
    När det inte flyter så kan det ta både två och tre timmar men nästan aldrig mer än tre timmar. Jag vet inte riktigt vad som räknas som normal, det är därför jag frågar här. 

• Citronella

Det är väldigt lätt att få utskrivet annars finns det receptfritt på Apoteket (dyrare än på recept och små förpackningar) eller att köpa helt lagligt från seriösa Apotek i EU många beställer utomlands eftersom det oftast inte ingår i högkostnadsskyddet och är väldigt dyrt i Sverige. 

Svar på tråden Melatonin till barn