Lön och erfarenhet
Hejsan
För mindre än ett år sedan började jag på nuvarande jobb i en ganska ordinär administrativ kontorstjänst i en bransch jag inte hade någon erfarenhet ifrån alls.
Jag hade visserligen kunskaper och erfarenheter som gick att ta applicera på uppgifterna, men jag har fått lära mig mycket och känner fortfarande inte att allt rinner som ett vatten (företaget jobbar väldigt tekniskt och jag kunde, på tiden jag började, knappt installera om Windows på min dator
Tidigt i vintras så fick företaget ett uppdrag "ovanifrån", ifrån myndighetshåll, och för det behövdes det skapas en roll, och jag fick indirekt frågan/direktiv om jag ville/borde ta mig an den, då jag på sikt är lämpad för den med tanke på mitt sätt att vara och vilka egenskaper jag har och så vidare.
Själv känner jag mig på djupt vatten då jag hade sett någon med betydligt mer erfarenhet och skinn på näsan få den rollen och är nästan orolig för hur jag ska ta mig in i det.
Rollen kräver ganska stort ansvar inom ett stort geografiskt område och kommer på sikt att bli en chefsroll om allt går vägen för oss.
Mina kollegor skojar med mig att jag borde få en rejäl löneförhöjning i och med detta, och med ökat ansvar ska väl ökad ersättning utgå?
Är det för tidigt att be om lönestamtal? Grejen är ju dock att jag inte vet hur jag ska lägga upp det, då jag inte har något att komma med.. Jag har ju ?knappt? kommit in i mitt ursprungliga uppdrag.
Jag är också extremt dålig på att tala för mig själv, plus att jag ännu inte berättat för min chef att vi ska få utökning i familjen till sommaren (min sambo ska visserligen vara hemma det första året så det borde kanske inte påverka? Får det ens påverka?)
Hur ska man lägga upp ett sådant lönesamtal och hur kan jag argumentera för min sak när jag så ringa erfarenhet?