• Anonym (Hej)

Gått ner 4 kg , v 13

Hej, jag är gravid  v 13 och har märkt att jag gått ner i vikt så vägde mig, gått ner 4 kg. Jag är överviktig från början och hade ett BMI på 29. Är det farligt för barnet ? Skillnaden nu är att jag inte är det minsta sugen på sötsaker, onyttig mat osv blir bara äcklad av tanken så det har ju minskat kraftigt mot förr. Men vill inte heller rasa mer i vikt för jag blir orolig för barnet och gifter.

• Svar på tråden Gått ner 4 kg , v 13
  • Olivialova

Eftersom du redan är överviktig så är det nog snarare positivt att du går ner i vikt. Så länge det inte sker en markant viktnedgång. Man ska äta nyttigt, röra på sig, träna om man kan så jag ser endast positivt med det hela.

Tänk att det finns normalviktiga kvinnor som kan kräkas i 20 veckor och går ner mycket i vikt, det är ingen fara. Barnet tar den energi det behöver.

• Cusoon

Vad säger barnmorskan, har du pratat om det när du var dit?

• Anonym (B)

4 kilo är ju ingenting, säkert bara vätska. 

• Anonym (Hej)

Bm har jag inte varit mer hos än vid inskrivningen och då visste jag inte att jag gått ner 4 kg. Vid min andra graviditet gick jag endast upp 7 kg och då vägde dottern över 4kg så allt som allt gick jag nog ner den graviditeten för vägde mindre än vid inskrivningen efter förlossningen. Men då gick jag aldrig ner utan snarare stod still rätt mycket.
    4 kg kanske är lite men känns ändå inte bra att tappa vikt när man ?ska? gå upp i en graviditet men det kommer väl!

• Anonym (B)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-19 11:24:24 följande:

Bm har jag inte varit mer hos än vid inskrivningen och då visste jag inte att jag gått ner 4 kg. Vid min andra graviditet gick jag endast upp 7 kg och då vägde dottern över 4kg så allt som allt gick jag nog ner den graviditeten för vägde mindre än vid inskrivningen efter förlossningen. Men då gick jag aldrig ner utan snarare stod still rätt mycket.
    4 kg kanske är lite men känns ändå inte bra att tappa vikt när man ?ska? gå upp i en graviditet men det kommer väl!

Om du tappar mer så prata med din BM, eller prata med henne redan nu om det känns bäst för dig.

Men enstaka kilo kan man gå upp och ner dagligen beroende på vad man äter, hur man sover, stress osv. 
  • Anonym (5)
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-19 09:47:03 följande:
    Gått ner 4 kg , v 13

Hej, jag är gravid  v 13 och har märkt att jag gått ner i vikt så vägde mig, gått ner 4 kg. Jag är överviktig från början och hade ett BMI på 29. Är det farligt för barnet ? Skillnaden nu är att jag inte är det minsta sugen på sötsaker, onyttig mat osv blir bara äcklad av tanken så det har ju minskat kraftigt mot förr. Men vill inte heller rasa mer i vikt för jag blir orolig för barnet och gifter.

Jag gick ner i vikt i början också pga illamående och att jag började äta mycket nyttigare. jag var underviktig och det var ingen som helst fara :)
Svar på tråden Gått ner 4 kg , v 13