Msofie skrev 2023-01-18 09:32:58 följande:
Input kring skaffa ett syskon.
Hej, jag skulle vilja få lite utomstående input kring syskon. Jag har haft en stark barnlängtan i många år innan jag fick min son. Det tog dessvärre 2 år och 2 ivfer innan han blev till (oförklarlig infertilitet). Min son är nu 6 månader och tänker dagligen på syskon. jag har egentligen aldrig haft en större ambition att ha barn tätt, men vill inte ha mer än 3-4 år. Jag har en viss längtan efter en graviditet och bebis i sig, men känner mest att jag inte har lyxen att kunna vänta. Jag vet att många säger att det kan gå enklare med andra barnet men jag kan inte ta det förgivet, då det kanske krävs fler ivfer. Detta var min första graviditet och vi fick inga embryon till frys, därför tror jag det är svårt för oss. Ena dagen känner jag, äsch om det finns hjärterum löser allt sig om det skulle gå direkt. Hellre barn tätt än ett barn
Andra dagen känner jag att jag vill ha mer tid för återhämtning, få mer rutiner och lägga all mitt fokus på min son. Är kluven.
Först och främst: Grattis till sonen!
Sen till din fråga gällande syskon. När vi hade föräldragrupp när mina barn var bebisar så var ett par av bebisarna "tillverkade" med hjälp av IVF. Det ena paret hade fått samma besked som er, "oförklarlig infertilitet" och läkarna hade sagt att det skulle bli svårt med syskon. Ett år senare kom det en spontan "Oj hoppsan". Då fick de även veta att ibland krävs det ett ivf-barn för att kroppen ska förstå vad det är meningen ska ske och sen kommer övriga barn naturligt.
Liknande sa för övrigt läkaren gällande min förlossning (igångsättning som avslutades med snitt): "Du öppnade dig fullt till slut så även om det inte gick hela vägen denna gång så vet nu kroppen hur den ska göra, så nästa barn kommer du kunna föda vaginalt".