Vuxet barn med två stora barn flyttar till särbo
Har varit särbo över ett decennium med mycket upp och nergångar. Mycket beroende på en dålig kommunikation, dvs mannen är konflikträdd och flyr när man vill tala allvar eller problem i relationen. Han har flytt hundratals gånger genom åren hem till sig eller går på långpromenader. Går under jorden i dagar och vägrar att svara i telefon, sms eller mail. I grunden har han väldigt dålig självkänsla vilket han vägrar inse. Mina vuxna söner är dödströtta på hans beteende och hur ledsen han gjort mig. De vill inte träffa honom och det har gjort att jag inte kan träffa min yngste sons barnbarn som jag vill. Han har förstört jättemycket för mig och mina sönet och trots att han lovat bättra sig blir det ingen skillnad.
Nu ska hans vuxna dotter i 40-årsåldern pga skilsmässa flytta hem till honom med två större barn och katter. De ska bo där några månader innan de flyttar till nytt. Till saken hör att han under många år tagit hand om sina barns katter som han egentligen inte ville ha själv från början. Döttrarna lämnade katterna när de som vuxna flyttade hemifrån. Jag har tagit hand om katterna massor (jag gillar djur) men katterna styrde vårt liv väldigt mycket eftersom det inte alltid gick att få kattvakt. Vi har varit kattvakter åt hans dotter genom åren i hennes hus och även suttit barnvakt.
Nu flyttar hon alltså hem och barnen är där varannan vecka. Alla har var sina rum.
Jag tror att jag vet redan nu hur det kommer att bli. Min särbo kommer att ta hand om massor för det gjorde han även när hans vuxna barn bodde hemma. Dottern har en ny kille och då kommer de säkerligen umgås hos honom när hon är barnfri. Då blir katterna kvar hos särbon och återigen sitter han fast där som kattvakt och kanske även som barnvakt. De är 10 och 12 åt och man vill ju inte lämna de ensamma på natten. Så nu kommer allt detta styra vårt liv igen och särbon kommer inte prioritera oss två. Han har alltid föredragit att vara hemma hos sig. Mycket så klart pga katterna förut och att han eldar med kamin på vintern för att spara pengar.
Vi två jobbar inte. Han är pensionär och jag har möjlighet att vara ledig, så jag hade önskat att vi i den här åldern kunde få njuta av vår frihet och styra vår tid och liv. Han är dessutom hjärtsjuk och det kommer nog bli tufft för honom?men det är hans val. Jag vet hur han curlat tidigare.
Allt detta gör mig högst tveksam till om jag klarar av att fortsätta, fast jag älskar och bryr mig om honom?