• Linneaeli

Kort lutealfas

Min menscykel har alltid varit som en klocka med ägglossning dag 19 och mens 13 dagar därefter. Men de senaste 4 månaderna har mensen kommit redan 6-7 dagar efter ägglossningen. Jag tar både ägglossningstest och tempar så har haft bekräfta ägglossningen.
    Har försökt att skaffasyskan i snart 9 månader nu men med såhär kort lutealfas känns det som en omöjlighet? Jag har under dessa 9 månader också haft problem med att min ägglossning kommer mycket senare i cykeln mot vad jag tidigare varit van med. Haft ägglossning allt från cykeldag 19 till 44. Väldigt oregelbunden ägglossning med andra ord.

Någon som varit med om samma sak? 
  • Svar på tråden Kort lutealfas
  • Jag är bara jag

Så kort lutealfas är extremt ovanligt och inte normalt. Du borde kolla upp om du verkligen haft äl genom progesteronprov. Det finns hjälp att få, men ring och boka tid för koll.

• Linneaeli
    Jag är bara jag skrev 2023-01-17 17:11:58 följande:

Så kort lutealfas är extremt ovanligt och inte normalt. Du borde kolla upp om du verkligen haft äl genom progesteronprov. Det finns hjälp att få, men ring och boka tid för koll.

Jag var hos gynekolog på VC förra månaden pga detta problem, tog massa blodproveroch kollade äggstockarna med ultraljud, lätt antydan till PCOS men alla blodprover såg normala ut så de enda återkopplingen jag fick var de inte kunde göra mer utan att jag får vända mig till sjukhuset och då måste man försök skaffa barn i minst 1 år utan resultat för att få hjälp.. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. 
  • Jag är bara jag
    Linneaeli skrev 2023-01-17 20:57:23 följande:
    Jag var hos gynekolog på VC förra månaden pga detta problem, tog massa blodproveroch kollade äggstockarna med ultraljud, lätt antydan till PCOS men alla blodprover såg normala ut så de enda återkopplingen jag fick var de inte kunde göra mer utan att jag får vända mig till sjukhuset och då måste man försök skaffa barn i minst 1 år utan resultat för att få hjälp.. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. 
    Gå privat. Det är inte normalt om du verkligen haft äl och sen får mens så kort inpå. Du ska ta FSH, AMH, LH, TSH dag 3 och progesteron en vecka efter förmodad äl. Finns ju inte på kartan alla prover såg bra ut. 
  • heiheihei

Kan också rekommendera att gå till en privatklinik :) 

Jag har ca 8-9 dagars lutealfas. Bokade tid på en privatklinik, förklarade att jag tagit både ÄL test och temp i ex antal månader för att bekräfta att den var för kort. Fick då lämna blodprov för att kika hormoner och sköldkörteln. 

Svar på tråden Kort lutealfas