• Tomas Svensson

Varför gjorde jag inget?

Var i fjällen och såg nåt jag blev fundersam över. Ett par, en kille och en tjej i typ 25 års ålern står och diskuterar. Hux flux får han värsta bitchslappen över ansiktet och vurpar av smällen. Han har en hund i koppel som ger sig av åt ett håll, tjejen 180 grader. I min bok är detta minst ringa misshandel. Så här i efterhand undrar jag varför jag inte gjorde något? Hade det vart killen som hade klappat till hade jag väldigt sannolikt gjort nåt. Har tidigare nyttjat nödvärnaparagrafen för att hjälpa andra, så generellt inte passiva typen. Jag tror inte jag är ensam om att "titta åt andra hållet" i en sån här situation. Så här i efterhand blir jag lite olustig till mods då jag är för jämställdhet.
  • Svar på tråden Varför gjorde jag inget?
  • Tow2Mater

Vad menar du att du skulle gjort? Du kunde ju hjälpt till att fånga in hunden kanske.

• Anonym (hmm)
    Deeelicious skrev 2023-01-16 18:43:48 följande:

Öh? Sköt ditt tycker jag. Han förtjänade säkert slaget.

Är det så vi ska tänka när män slår kvinnor med tycker du ?
  • Tomas Svensson

Skulle jag tänka likadant i en vv situation.
  • Anonym (Nödvärn?)

Du kan ju knappast hävda nödvärn.

• Tomas Svensson
    Anonym (Nödvärn?) skrev 2023-01-16 18:51:58 följande:

Du kan ju knappast hävda nödvärn.

Nä. Det var över för snabbt, men i en tvärtomsituation hade jag gjort något ändå.
  • Deeelicious
    Tomas Svensson skrev 2023-01-16 18:48:47 följande:
    Skulle jag tänka likadant i en vv situation.
    Nää, och det är för att män är fysiskt starkare än kvinnor och det är mer utbrett med mäns våld mot kvinnor. Varför vågar en man gå ute ensam på kvällen tex men inte en kvinna? Spela inte dum nu.
  • Anonym (Nödvärn?)
    Tomas Svensson skrev 2023-01-16 18:54:33 följande:
    Nä. Det var över för snabbt, men i en tvärtomsituation hade jag gjort något ändå.
    Gjort vadå? Varför skulle du behöva hävda nödvärn?
  • Tomas Svensson
    Deeelicious skrev 2023-01-16 18:58:52 följande:
    Nää, och det är för att män är fysiskt starkare än kvinnor och det är mer utbrett med mäns våld mot kvinnor. Varför vågar en man gå ute ensam på kvällen tex men inte en kvinna? Spela inte dum nu.

Så jag borde inte ha gjort något för att han säkert förtjänade det i kombination med att han sannolikt var fysiskt starkare?

Om en tjej råkar ut för samma sak och jag befarar att hon förtjänade det, hur skulle jag göra då? Skulle jag gjort nåt enbart om jag uppfattade henne som starkare?
Svar på tråden Varför gjorde jag inget?