Anonym (Less) skrev 2023-01-16 08:43:01 följande:
Arg över barnen inte kan språket
Mina barn är trespråkiga, svenska, engelska och franska. Pappans modersmål är ytterligare ett språk, men de kan inte mer än några fraser på det. Pappan har länge varit arg över att jag inte gått in för att lära dem det så som jag lärde dem de andra språken och även fått ta emot massa dumma kommentarer från hans släktingar. De kan heller i princip ingenting om den religion han anser att de tillhör. Jag tycker båda sakerna är hans ansvar, om det är viktigt för honom att barnen kan det så är det upp till honom att lära dem. Då blir han upprörd och säger att "det är jag som spenderar mest tid med dem" etc.
Tänker jag fel här? Varför ska det falla på mig?
Rimligast är att modersmålstalaren lär barnen det språk som den har som modersmål. Likaså är det rimligt att den som har en viss religion ser till att barnen blir lite bildade i denna.
Troligen är han upprörd över att han överhuvudtaget behöver ta tag i delar av barnens uppfostran som han faktiskt inte verkar förmå. Hade han förmått, hade de troligen talat lite mer av det fjärde språket och vetat lite om religionen.
Ni får väl prata lite om hur era barn kan lära sig lite mer om detta språk och kultur, om det finns något som fungerar för familjen. Pratar du makens modersmål? Har ni vänner som talar det? Finns det sammanhang där det talas, som ni kan komma iväg till. Böcker, TV? Sånger?
Har han varit sur i flera år, så är det väl dags att han talar språket lite med sina barn. Skypar/teamar släkten och pratar språket tillsammans med barnen.