Första tecken på autism? Orolig mamma
Hej!
Jag har en dotter på 9 månader, glad, pigg och social flicka. Dock fick vi en tuff start när hon föddes, jag hamnade i förlossningsdepression och mådde väldigt dåligt under flera månader. Jag känner fortfarande av orosmoment men det tillhör föräldraskapet.
Nu undrar jag hur era barn var vid denna åldern för att kanske släppa på vissa saker.
Jag analyserar allt hon gör och undrar om det är normalt. Bla att hon gungar fram och tillbaka när hon sitter, hon sitter stadigt själv men kan kasta sig tillbaka mot ryggstödet och det gör hon ofta. Hon svarar på sitt namn men inte alltid. Hon sover och äter bra, äter allt som jag erbjuder, sover 12 timmar per natt. Gråter inte ofta och är allmänt nöjd.
Oavsett allt detta så känner jag en enormt oro, kan det vara autism tänker jag väldigt ofta. Hon leker med sina händer och tittar på de, som att hon utforskar. Hon är inte rädd för andra personer och ler alltid samt har ögonkontakt. Jag vet inte vad det är med mig men jag spricker av oro vissa dagar då hon upprepar saker som jag läser är autistiska drag. Hon jollrar och säger baba, am-am, gör olika ljud men härmar inte mycket. Nu har hon börjat spänna sig händer och kroppen när hon blir frustrerad. Allt jag googlar på så tyder det på autism, jag blir galen. Tagit upp detta på bvc men de säger att jag ska släppa all sån oro då hon svarar på sitt namn, jollrar och utvecklas som hon ska.