• Anonym (Barajag)

Första tecken på autism? Orolig mamma

Hej! 

Jag har en dotter på 9 månader, glad, pigg och social flicka. Dock fick vi en tuff start när hon föddes, jag hamnade i förlossningsdepression och mådde väldigt dåligt under flera månader. Jag känner fortfarande av orosmoment men det tillhör föräldraskapet.

Nu undrar jag hur era barn var vid denna åldern för att kanske släppa på vissa saker. 
    Jag analyserar allt hon gör och undrar om det är normalt. Bla att hon gungar fram och tillbaka när hon sitter, hon sitter stadigt själv men kan kasta sig tillbaka mot ryggstödet och det gör hon ofta. Hon svarar på sitt namn men inte alltid. Hon sover och äter bra, äter allt som jag erbjuder, sover 12 timmar per natt. Gråter inte ofta och är allmänt nöjd. 

Oavsett allt detta så känner jag en enormt oro, kan det vara autism tänker jag väldigt ofta. Hon leker med sina händer och tittar på de, som att hon utforskar. Hon är inte rädd för andra personer och ler alltid samt har ögonkontakt. Jag vet inte vad det är med mig men jag spricker av oro vissa dagar då hon upprepar saker som jag läser är autistiska drag. Hon jollrar och säger baba, am-am, gör olika ljud men härmar inte mycket. Nu har hon börjat spänna sig händer och kroppen när hon blir frustrerad. Allt jag googlar på så tyder det på autism, jag blir galen. Tagit upp detta på bvc men de säger att jag ska släppa all sån oro då hon svarar på sitt namn, jollrar och utvecklas som hon ska. 

• Svar på tråden Första tecken på autism? Orolig mamma
  • Anonym (Jordmor)

Omöjligt för oss att säga. Ditt barn kan såklart vara autistiskt, men utav din beskrivning låter det ju faktiskt helt normalt!

Släpp oron.

• Anonym (Barajag)

Tack! 

Självklart är det svårt för er att säga därför undrar jag hur andras barn beter sig vid denna åldern. 

• Anonym (Nejdå!)
    Anonym (Barajag) skrev 2023-01-15 23:25:19 följande:
     Allt jag googlar på så tyder det på autism, jag blir galen. 
    Vad exakt är det du har googlat på då? Alltså, vilka beteenden är det du anser är autistiska? Inget av det du beskriver i din trådstart är nämligen autistiska beteenden, utan beteenden som är helt och fullt normala för en 9-månaders. Naturligtvis kan det vara så att hon har autism ändå, precis som hon kan lida av allt annat mellan himmel och jord, men utifrån det du beskriver i din trådstart finns det inget som tyder på att du har nåt att oroa dig över. 

Jag fattar så himla väl hur jobbigt detta är för dig, men jag tror faktiskt att du kan vara helt, helt lugn Hjärta
  • Anonym (Nejdå!)
    Anonym (Barajag) skrev 2023-01-16 00:02:07 följande:

därför undrar jag hur andras barn beter sig vid denna åldern. 

Ok, som svar på detta då: tre av mina fyra barn betedde sig exakt så som du beskriver. De är idag vuxna, och har inga funktionsnedsättningar av något slag. Fyran, däremot, betedde sig helt annorlunda. Han har autism.
  • Cusoon

Du beskriver inga särskilt avvikande beteenden utifrån barnets ålder och min erfarenhet. Det är bra att du är uppmärksam men stressa inte upp dig genom att oroa dig. Prata med BVC igen om du känner att du har svårt att tänka bortom det, behövs en diagnosutredning längre fram så får du remiss. Njut av bebistiden :)

• Anonym (Barajag)
    Anonym (Nejdå!) skrev 2023-01-16 00:06:47 följande:
    Vad exakt är det du har googlat på då? Alltså, vilka beteenden är det du anser är autistiska? Inget av det du beskriver i din trådstart är nämligen autistiska beteenden, utan beteenden som är helt och fullt normala för en 9-månaders. Naturligtvis kan det vara så att hon har autism ändå, precis som hon kan lida av allt annat mellan himmel och jord, men utifrån det du beskriver i din trådstart finns det inget som tyder på att du har nåt att oroa dig över. 

Jag fattar så himla väl hur jobbigt detta är för dig, men jag tror faktiskt att du kan vara helt, helt lugn Hjärta

ååh taack! Det är nog mitt mående i stunder som gör kaos med min hjärna, tyvärr. Jag går på KBT och har min tid om någon dag vilket kommer lätta på allt jag känner just nu  

Det jag googlar på är gungandet samt att hon kastar sig bakåt i soffan när hon sitter. Att hon tittar och håller i sina händer då och då. Är hon uppe i något så behöver jag kalla efter henne fler gånger innan hon svarar på sitt namn. Att hon inte upprepar mycket av det jag säger, tex om jag säger ba-ba eller da-da så upprepar hon inte efter mig utan säger annat istället. 

• mammatill6

Låter fullkomligt normalt och du skulle nog behöva lite stöttning i att slappna av. Har 2 barn med autism och inget det du beskriver har varit något som stått ut mot mina andra 4 barn utan diagnosen 

• Anonym (Barajag)
    mammatill6 skrev 2023-01-16 10:15:00 följande:

Låter fullkomligt normalt och du skulle nog behöva lite stöttning i att slappna av. Har 2 barn med autism och inget det du beskriver har varit något som stått ut mot mina andra 4 barn utan diagnosen 

Bara så att jag förstår dig rätt, menar du att du känner igen det jag beskriver i dina 4 barn utan diagnoser? Tror inte jag förstår vad du menar, förlåt 
  • Anonym (Slutgooglat)

Ditt barn låter helt normalt. Sluta googla. Googlar man kan man alltid hitta det man letar.

• TvillingmammaVästgöte

Det viktigaste tror jag är att du tar hand om dig själv så att du mår så bra som möjligt. Det är tufft att vara nybliven förstagångmamma.  Satsa på din KBT och försök umgås med andra mammor, ta gärna hjälp av pappan och andra anhöriga så att du inte känner dig ensam i föräldraskapet, det kan vara tufft. Personligen fick jag ett jättebra stöd av vår BVC sköterska som alltid kunde svara på allt och hade bra tips för allt! Fråga gärna BVC om råd. Det är mina råd. Jag tror inte att det är något fel på barnet, låter helt normalt

• Citronella

Du måste ta hänsyn till hennes ålder det är skillnad om en 9 månaders och en 9- åring gungar fram och tillbaka. Det finns inget i din text som tyder på autism och skulle hon vara autistisk är det inte hela världen heller. 

• mammatill6
    Anonym (Barajag) skrev 2023-01-16 10:30:04 följande:
    Bara så att jag förstår dig rätt, menar du att du känner igen det jag beskriver i dina 4 barn utan diagnoser? Tror inte jag förstår vad du menar, förlåt 
    Exakt. Det du beskriver är något jag känner igen från alla mina barn, inget specifikt från de med autism.
  • Anonym (Nejdå!)
    Anonym (Barajag) skrev 2023-01-16 10:10:34 följande:

ååh taack! Det är nog mitt mående i stunder som gör kaos med min hjärna, tyvärr. Jag går på KBT och har min tid om någon dag vilket kommer lätta på allt jag känner just nu  

Ja, hjärnan kan hitta på riktiga dumheter ibland. Jättebra att du får hjälp med det iaf.
    Anonym (Barajag) skrev 2023-01-16 10:10:34 följande:

Det jag googlar på är gungandet samt att hon kastar sig bakåt i soffan när hon sitter. Att hon tittar och håller i sina händer då och då. Är hon uppe i något så behöver jag kalla efter henne fler gånger innan hon svarar på sitt namn. Att hon inte upprepar mycket av det jag säger, tex om jag säger ba-ba eller da-da så upprepar hon inte efter mig utan säger annat istället. 

Jag förstår, fast alla de här sakerna är helt normala. Som någon skrev: det är skillnad på att en 9-månaders och en 9-åring sitter och gungar. Och det där med att kasta sig bakåt är supernormalt - nåt som de flesta ungar i den åldern tycker är skitkul. De har precis blivit gamla nog att börja fatta att de kan styra sin kropp på olika sätt, och testar det hela tiden :) Samma sak med att hon är fascinerad av sina händer. Och att hon inte upprepar exakt det du säger? Inget konstigt alls. Hon kommunicerar ju med dig - då är det ju naturligt att hon säger sina egna saker, eller hur? Och att du behöver säga hennes namn flera ggr innan hon reagerar, om hon är uppe i nåt - fullständigt normalt det också. Däremot är de här beteendena helt klart autistiska om de förekommer hos en 9-åring, som sagt, men det är ju ett tag till dess ;)
  • Anonym (Barajag)
    Tack till er som tog sin tid och svarade. Jag ska försöka släppa detta. Jag har skuldkänslor 24/7 pga hur jag tänker men det kändes bra att få de era svar. 
  • Anonym (Nejdå!)
    Anonym (Barajag) skrev 2023-01-16 23:13:18 följande:
    Tack till er som tog sin tid och svarade. Jag ska försöka släppa detta. Jag har skuldkänslor 24/7 pga hur jag tänker men det kändes bra att få de era svar. 
    All styrka till dig Hjärta
Svar på tråden Första tecken på autism? Orolig mamma